Redenen om voor een diverse marketingstrategie te kiezen
Het op efficiëntere wijze inrichten van je marketingstrategie is niet de enige reden om voor een bepaalde vorm van diversiteit in je marketingcampagnes te kiezen. Wist je bijvoorbeeld dat potentiële klanten gemiddeld zeven contactmomenten nodig hebben, voordat zij een dienst of product afnemen? Door potentiële klanten via verschillende kanalen aan te spreken, vergroot je de kans op een hogere conversie.
– Efficiëntie van marketingcampagnes meten wordt makkelijker
– Bereik sneller zeven contactmoment met een potentiële klant
– Vergroot de naamsbekendheid van je organisatie
– Bereik een bredere doelgroep via verschillende kanalen
Een nadeel van het opzetten van een diverse marketingstrategie, is het feit dat dit relatief veel tijd kost. Breng de verschillende marketingkanalen in beeld, bepaal de doelgroep die je via deze kanalen wilt bereiken, zet de advertentiecampagne op en publiceer deze vervolgens. Hierbij dien je rekening te houden met doelen op de korte termijn, bijvoorbeeld middels SEA en campagnes via social media. Maar ook met doelen op de lange termijn. Om successen op de lange termijn te behalen, kan onder meer SEO een aantrekkelijke marketingvorm zijn.
Meten van resultaten bij marketingcampagnes
Nu de marketingcampagnes gelanceerd zijn, begint het belangrijkste onderdeel: het meten van de resultaten! Het is van het type marketingcampagne afhankelijk, hoe resultaten gemeten kunnen worden. Bij SEO kan gekeken worden naar de verbetering van posities in de zoekresultaten. In het geval van SEA of bijvoorbeeld marketing via social media kan naar de conversierate van het aantal kliks op advertenties worden gekeken.
Ook benieuwd hoe jij de marketingcampagnes van je organisatie kunt optimaliseren? Social Elephant voorziet je graag van advies!