ARTIKEL

Beweging fotograferen

Beweging fotograferen

Wil jij toffe foto’s maken om te experimenteren, te gebruiken als herinnering of om ze op social media te delen zodat ze gezien worden? Wij helpen je hierbij! We geven je antwoord op veel gestelde vragen zodat jij direct aan de slag kunt met bewegend fotograferen. Deze tips zijn bruikbaar voor beginners én gevorderden. In deze blog leggen we jou uit hoe je het beste bewegingsonscherpte kunt fotograferen, lees snel verder!

Hoe fotografeer je een bewegend onderwerp?

Stap 1: Stel de sluitertijd goed in. Zorg ervoor dat deze kort is, omdat je het bewegende voorwerp goed scherp wilt fotograferen. Of wil je juist dat de achtergrond scherp is en het voorwerp wazig? Denk hier eerst goed over na, wat geeft het mooiste effect?

Een scherp voorwerp? Dan beweeg je je camera mee met het bewegende voorwerp. Zo wordt de omgeving wazig en het onderwerp scherp.

Hoe fotografeer je een bewegend beeld

Stap 1: Stel de sluitertijd goed in. Zorg ervoor dat deze kort is, omdat je het bewegende voorwerp goed scherp wilt fotograferen. Of wil je juist dat de achtergrond scherp is en het voorwerp wazig? Denk hier eerst goed over na, wat geeft het mooiste effect?

Een scherp voorwerp? Dan beweeg je je camera mee met het bewegende voorwerp. Zo wordt de omgeving wazig en het onderwerp scherp.

Wil je juist dat het voorwerp wazig is en de rest scherp? (bijvoorbeeld om aan te tonen hoe hard een auto rijdt), houd dan de camera stil en laat het voorwerp zelf door het beeld bewegen. Als je van plan bent om deze laatste techniek in te zetten, hoef je niet perse een hele snelle sluitertijd te gebruiken en kun je voor het gemak zelfs dezelfde instellingen gebruiken.

 Natuurlijk speelt de snelheid van het object wel mee. Fotografeer je een raceauto die met 300 km per uur voorbij schiet? Of een fietser die zo’n 20 km per uur fietst? De sluitertijd pas je hier op aan. Hoe sneller het voorwerp – des te sneller de sluitertijd.

Welke instellingen gebruik je voor het fotograferen van bewegingsonscherpte?

In principe gebruik je voor allebei de technieken dezelfde instellingen, houd hierbij wel in je achterhoofd dat de snelheid van het voorwerp een rol speelt. Hier kun je de sluitertijd op aanpassen. Een snel voorwerp? Een hogere sluitertijd. Een langzaam voorwerp? Een lagere sluitertijd. Easy! Let er wel op dat wanneer je de sluitertijd hoger of lager zet, je waarschijnlijk andere instellingen moet aanpassen om ervoor te zorgen dat het licht mooi gelijk staat. Probeer dan bijvoorbeeld je ISO iets omhoog of omlaag te zetten.

Bij het fotovoorbeeld zie je wat een kleine aanpassing in techniek met je foto kan doen. De twee auto’s gaan namelijk allebei even snel.

Manieren om een beweging vast te leggen in een foto

Spelen met de sluitertijd is één manier, maar dit is natuurlijk niet de enige. Zo kun je met een hele korte sluitertijd de beweging zelfs ‘bevriezen’, op deze manier laat je een onderwerp dat normaal niet op die plek stil staat, dat wel doen. Met water, vlaggen, dieren, een bal, of springende mensen (zie foto) kun je fantastische foto’s maken.

Wat dacht je van een time lapse? Zo kun je natuurlijk ook beweging vastleggen, maar dat wordt dan meer een video dan een foto. Genoeg te ontdekken en uit te proberen dus!

Meer artikelen

  •  

    Hoe hou je Google updates bij?

    Google verandert jaarlijks wel honderden kleine dingen aan de eisen die ze stellen aan websites.
  •  

    De weg naar succes door Growth hacking

    Growth hacking is een term die alweer een aantal jaar mee gaat. Waar men eerst nog vraagtekens had over de levensduur van deze ‘hype’, is het ondertussen duidelijk dat het hier gaat over een …
  •  

    Drie tips voor een goede customer journey!

    Het is populair om de focus op de Customer Journey te vergroten binnen organisaties. De customer journey is een model dat alle contactmomenten (touchpoints) die een klant met een organisatie heeft in …

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)