Inhoud die beschikbaar wordt gemaakt door een medium wordt content genoemd. Een medium kan online en offline zijn. Een online medium kan een website zijn. Een offline medium kan een krant zijn. Content is dus op veel verschillende manieren beschikbaar en ook in vele vormen te bereiken voor consumenten. Content is een zeer breed begrip je kunt denken aan tekst, beeld geluid of een samenstelling ervan. Onder content vallen ook video’s, artikelen, infographics, animaties, foto’s en geluidsfragmenten.
De betekenis
Content marketing betekent dat jij klanten informeert, opleidt of met klanten communiceert, zonder dat jij iets wilt verkopen of reclame maakt. De bedoeling is dat je als bedrijf zijnde klanten of prospects een helpende hand aanreikt. De tactiek van content marketing is dat de mogelijke koper te activeren door middel van de inhoud en de organisatie of persoon uiteindelijk gaat zien als potentiële strategische partner.
Om echt je doel te behalen met contentmarketing zal je niet direct moeten gaan focussen op de verkoop. Maar eerder op wat nuttig en informatief is voor de klanten en prospects. De meeste mensen zijn daar namelijk vooral in geïnteresseerd: dat wat zij willen – niet wat jij hen wil verkopen, maar als jij hen verkoopt wat zij willen komen ze bij je terug. De meeste klanten hebben ook een scherp beeld van wat ze willen en hebben meteen in de gaten wat geloofwaardig is en wat niet.
Het doel van content marketing
Met contentmarketing wil je eigenlijk zoveel mogelijk aandacht trekken van prospects en klanten. Je zou kunnen zeggen dat jij klanten in ruil voor hun aandacht interessante en waardevolle informatie of entertainment verschaft. Doordat jij als bedrijf content produceert verbeter jij automatisch ook jouw vindbaarheid online. Met kwalitatief sterke en waardevolle content maak je een sterkere connectie met je doelgroep.
Nadat klanten en prospects met contentmarketing te maken hebben gehad zijn ze dankbaar voor de informatie van het bedrijf. Het bedrijf investeert op deze manier in de relatie met hun toekomstige klanten. Uiteindelijk verwacht je een investering terug van de klant.
Het woord dat meestal in deze situatie ook wordt gebruikt: Conversation Marketing; waarin een gesprek met de klant in het middelpunt staat, niet te verwarren met het verkrijgen van likes of retweeted.