Een A/B test is één van de verschillende soorten conversietesten die je kunt doen om je website te verbeteren. Bij A/B testen maak je twee varianten van een webpagina die je elk aan een groep websitebezoekers voorlegt. De twee varianten van de webpagina lopen parallel aan elkaar om het beste resultaat uit de testen te halen.
Hoe voer je A/B testen uit?
Om een A/B test uit te voeren kun je verschillende programma’s gebruiken. Hier bij Social Elephant maken we gebruik van Visual Web Optimizer (VWO). VWO is een online tool dat het mogelijk maakt om deze testen gemakkelijk uit te voeren. Let er op dat je maar één aanpassing tegelijkertijd test. Bij het testen van meerdere aanpassingen wordt het namelijk moeilijker om te achterhalen waar het verschil in conversie precies vandaan komt.
Wat kun je testen door middel van A/B testen?
Je kunt eigenlijk alles op een website wel testen. De meest geteste onderdelen zijn de kopteksten, de CTA-buttons (de tekst of de button zelf) en afbeeldingen. Bij Social Elephant kijken we verder dan alleen deze veel geteste onderwerpen. Het kan namelijk soms zo zijn dat de ene website veel baat heeft bij bijvoorbeeld het laten zien van klantenquotes terwijl dat bij een andere website juist tegenwerkt. Dit kun je dan aan de resultaten van een A/B test heel goed zien.
Wanneer kan een A/B test niet?
Soms is het niet mogelijk om een A/B test uit te voeren. Dat kan te maken hebben met weinig verkeer op de website waardoor het binnen een korte periode niet mogelijk is om verschil aan te tonen of als de verwachte impact te klein is om te meten.
Altijd juist advies
Na het uitvoeren van A/B testen stellen wij altijd een rapportage op. Hierin geven wij het advies om iets wel óf niet te laten veranderen.