Online marketing is het promoten van producten en diensten op het internet. Het doel hiervan? Klanten aantrekken en ze proberen te sturen richting het maken van een aankoop. Online marketing gaat alleen wel een stuk verder. Stel je kiest voor online marketing dan kies je doelbewust bepaalde online kanalen die een aandeel zullen leveren in het bereiken van jouw doelen. Als bedrijf kun je meerdere doelen hebben met online marketing. Een aantal voorbeelden hiervan zijn; Naamsbekendheid vergroten, hiermee bedoelen we dat jij de naam van je bedrijf bekender wilt maken. Je kan ook meer bezoekers willen genereren en dat kan dan door meer mensen te bereiken online. Je kunt Online Marketing omdat je je klantloyaliteit wil vergroten en belonen. Hiermee wil je dus je klanten vast houden en wil je niet dat ze naar een ander bedrijf overstappen.
Er bestaan ook verschillende soorten vormen van online marketing. Voorbeelden hiervan zijn; SEO, SEA en linkbuilding. Dit zijn dan ook meteen de belangrijkste vormen van online marketing. Al die vormen zijn namelijk te zien op de eerste pagina van Google, de populairste zoekmachine van ze allemaal. Meestal stoppen mensen met zoeken na de eerste pagina want dan zijn ze al op de informatie gekomen die ze nodig hebben.
SEO of SEA?
SEO is een soort zoekmachine optimalisatie, waarbij het bedrijf zo hoog mogelijk probeert te komen op de Google pagina door middel van relevante trefwoorden te plaatsen. Dit is geen betaalde vorm van zoekmachine marketing. SEA, is de betaalde vorm van zoekmachine marketing. SEA zijn de advertenties die je bovenaan de pagina ziet van Google. Het is een soort pay per click-systeem, bedrijven betalen Google een bedrag per click. Dit systeem wordt binnen Google instand gehouden met Google Ads. Yahoo, een andere soort zoekmachine gebruikt ook zo’n soort advertentie programma maar is zo lang niet zo populair en groot als die van Google.
Linkbuilding
Linkbuilding is het waarbij je als doel hebt om je link op relevante sites te plaatsen. Je kan dit doen door je links geplaatst te krijgen bij relevante blogs, in artikelen of op andere websites. Dit wordt ingezet om je site te verhogen qua positie op de Google pagina. Er zijn een aantal manieren om links te verkrijgen. Dit zijn een paar voorbeelden; Je kan links ruilen met andere websites om beide winst te behalen. Je kan links kopen. Ook kan je social media inzetten om zo links te verkrijgen. Als laatst kan je ook je website inschrijven bij director stories (start- en overzichtspagina’s).
Email marketing
Email-marketing is ook een soort vorm van online marketing. Dit kan je eigenlijk zien als direct marketing (je benaderd direct de klant) maar dan via e-mail. Dit wordt meestal ingezet om mensen aan te sporen om een herhaalaankoop te maken. Stel een klant heeft toestemming gegeven om het bedrijf de klant te laten mailen. Dan zal erna een vervolg e-mail worden gestuurd met bijvoorbeeld een aanbieding of welkom mail.