Wat is Influencer Marketing?

Enorm veel mensen zijn geïnteresseerd in content. Of dit nou op een blog, vlog, filmpje of afbeelding gaat. De mensen die deze content maken en een grote achterban hebben, worden influencers genoemd.  

Bedrijven kunnen de achterban van deze influencers bereiken door middel van influencer marketing. In dit artikel leggen we exact uit wat influencer marketing is, en wat de voor en nadelen hiervan zijn. 

 

Dus wat is influencer marketing precies?

Het is een vorm van marketing waarbij je de achterban van een influencer wilt bereiken. Deze influencer worden door hun following op een voetstuk geplaatst waardoor ze invloed uit kunnen oefenen. Hierdoor is het aantrekkelijk voor bedrijven hier op in te spelen door bijv. hun producten te laten sponsoren tegen betaling. 

 

Hoe werkt influencer marketing?

Het is belangrijk dat de achterban van de influencer overeenkomt met de doelgroep voor je merk. Pas als je hier zeker van bent, kan je een samenwerking aangaan met een influencer. Hierdoor verklein je de kans dat de campagne niet aanslaat.

 

Werkt influencer marketing?

Doordat mensen steeds minder gevoelig zijn voor de traditionele marketingtechnieken. Zijn marketeers continue op zoek naar nieuwe manieren om de doelgroep te bereiken. Doordat de achterban de influencers elke dag kunnen volgen, hebben ze een soort vertrouwensband opgebouwd met elkaar. De volgers hebben het gevoel de influencer te kennen. Mensen nemen eerder de mening van een bekende aan dan van een reclame die voorbij komt. Vandaar dat influencers erg doeltreffend kunnen zijn.

 

Wat kost influencer marketing?

Dit is volkomen afhankelijk van het platform waar de influencer zich op bevindt, hoe groot de aanhang is en of er veel andere bedrijven met deze influencers samenwerken. Aangezien er veel verschillende influencers zijn, is influencer marketing toegankelijk voor bedrijven met zowel een klein als groot budget. 

 

Wat kunnen influencers voor mij betekenen?

Influencer Marketing is een techniek die voornamelijk werkt voor B2C bedrijven maar kan voor B2B ook zeker interessant zijn. 

Er zijn veel verschillende samenwerkingen die winstgevend kunnen zijn voor jouw bedrijf. Het is belangrijk om eerst een influencer te vinden die in contact staat met jouw doelgroep. Als je bijv. voetbalproducten verkoopt is het noodzaak dat de achterban van de influencer ook geïnteresseerd is in voetbal. In deze situatie zou het bijvoorbeeld interessant zijn om een samenwerking met bekende voetballers aan te gaan. 

Zij verspreiden bijvoorbeeld een artikel, win actie of social media post om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Vaak gaat dit ook gepaard met een link naar jouw website. Middels influencers ontvang je dus exposure binnen de doelgroep, een goede review (die de doelgroep beïnvloed), traffic naar de gewenste pagina en backlinks. Een logisch gevolg van deze positieve effecten is een toename in conversies.

 

Conclusie

Influencer Marketing is een vrij nieuwe marketingtechniek die eigenlijk gebruikt kan worden in bijna iedere branche. Het is voornamelijk interessant voor bedrijven met een doelgroep die makkelijk te beïnvloeden is. Daarom is het voornamelijk interessant voor B2C bedrijven.