Wat is local SEO?

Te veel mensen laten kansen liggen als het om local SEO gaat. Dit is erg zonde want local SEO is een essentieel onderdeel voor vrijwel iedere onderneming. We leggen precies uit waarom.

Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen een smartphone. Mensen gebruiken deze vaak om overal ter wereld te zoeken naar een bepaald product of dienst in hun omgeving. Door je website te optimaliseren op lokale zoektermen kan je hier goed op inspelen.

 

Waarom is Local SEO zo belangrijk?

Veel mensen die via hun smartphone naar een lokaal bedrijf zoeken, bezoeken de winkel vervolgens ook. Uit onderzoek is gebleken dat het percentage rond de 50% ligt. De consumenten die zoeken via een desktop of tablet zijn minder snel geneigd naar de winkel toe te gaan. Het percentage ligt hier rond de 34%.

Bovendien worden lokale zoekopdrachten worden boven de normale getoond waardoor dit een enorme kans is voor ondernemers!

 

Hoe kan ik Local SEO toepassen?

Wat je in eerste instantie kan doen is een bedrijfsprofiel aanmaken op google mijn bedrijf. Bij lokale zoektermen komt er een overzicht van relevante bedrijven die zich in de buurt bevinden.

Daarnaast kan je ook landingspagina’s schrijven voor lokale zoektermen. Stel je bent een schilder uit Utrecht, dan is het logisch dat je zowel in als rondom Utrecht werk verricht. Wanneer je een landingspagina schrijft op het zoekwoord ‘’Schilder Zeist’’ kunnen mensen die zoeken op ‘’Schilder Zeist’’ ook op jouw pagina terechtkomen. 

Het kan ook zo zijn dat iemand die zich in Utrecht bevindt het woord ‘’schilder’’ zoekt in google. Op basis van locatie kan jouw website worden getoond op deze zoekterm als er relevante content hiervoor is gemaakt.

 

Wat levert het op?

Het mooie is dat over het algemeen 25% van de lokale zoekopdrachten leiden tot een aankoop. Dit zou al reden genoeg moeten

 zijn om zo snel mogelijk met Local SEO aan de gang te gaan.

 

Hoe zien lokale zoektermen eruit?

Lokale zoektermen bevatten altijd een plaats een voorbeeld hiervan is: ‘online marketing utrecht’, ‘Kapper Rotterdam’ of ‘Sportschool Amsterdam’. De term bevat dus altijd een combinatie van een product/dienst met een plaatsnaam. 

Als je zo een term intoetst bij google, zie je een overzicht van de lokale bedrijven. De informatie die je krijgt is de naam, contactgegevens en de locatie op google maps.