Wat is een Huisstijl?

Wat is een huisstijl?

Voor veel mensen komen huisstijlen overeen met een standaard opmaak die wordt aangehouden in programma’s als Microsoft Word. Maar dat is niet helemaal juist, de opmaak die wordt aangehouden kan een onderdeel van je huisstijl zijn, maar hier komt nog veel meer bij kijken. Dat willen we je graag uitleggen in dit item.

 

Het begrip huisstijl

Als je het begrip huisstijlen letterlijk opneemt als in ‘stijl van het huis’ kan je opmaken dat het om de hele presentatie van het huis gaat. Een huisstijl is dus meer dan alleen een standaard lettertype, het is de gehele presentatie van je bedrijf. Dit bestaat uit drie hoofdelementen: design, communicatie en gedrag.

  • Design van je huisstijl: Het eerste wat mensen van huisstijlen zien is het design. Dit kan bestaan uit beelden, kleuren of vormen. Dit wordt vaak uitgedrukt door middel van een logo, naam, kleurgebruik, typografie en fotografie. Het is belangrijk dat huisstijlen een goede indruk geven. Dit begint bij een goed design.
  • Communicatie van je huisstijl: Communicatie gaat om wat jouw klanten en andere mensen horen of lezen over jouw organisatie. Het is dus de boodschap die jij als bedrijf wilt overbrengen. Dit kan in je nieuwsbrief zijn, op je website of in offline uitingen.
  • Gedrag van je huisstijl: Dit element van je huisstijl heeft veel kenmerken, het komt neer op hoe jij je gedraagt tegenover je stakeholders. Dit zijn mensen die te maken krijgen met je bedrijf. Dit kunnen bijvoorbeeld klanten zijn, maar ook leveranciers. Gedrag komt vaak terug in huisstijlen in de vorm van de kledingregels, gebruik van taal en hoe je communiceert via de telefoon of per mail. 

 

 

Huisstijl en imago van je organisatie

Huisstijlen zijn  niet alleen vertegenwoordigers, maar ook een versterking voor de identiteit die je als organisatie of bedrijf wilt neerzetten. Huisstijlen dragen daarom bij aan het imago dat jij als onderneming krijgt, het bepaalt hoe mensen van je denken. Je wilt natuurlijk dat het imago dat gecreëerd wordt ook overeenkomt met wat je wilde uitdrukken in de huisstijl. bij het opzetten van je huisstijl is het dus belangrijk om dit voor jezelf duidelijk te maken. Door middel van kleurgebruik kan je het imago de juiste kant op sturen. Onbewust of niet, wij mensen hebben vaak een bepaalde emotie bij bepaalde kleuren.

 

Op onderstaande afbeelding zie je een aantal bekende bedrijven. Bij elk logo zie je het kleurgebruik van het logo terug in de huisstijlen van de organisaties.