KENNISBANK

Wat is Google?

Google is oorspronkelijk een Amerikaans bedrijf, het bedrijf biedt verschillende internet diensten. Ze begonnen met de bekende gelijknamige zoekmachine. Hiernaast hebben ze advertentie mogelijkheden ontwikkeld, hiermee kunnen bedrijven adverteren. Het bedrijf is opgericht in 1998 door Larry Page en Sergey Brin, zij waren twee studenten aan de Stanford Universiteit in Californië. Nu 20 jaar later is het bedrijf ontwikkeld tot 1 van de grootste tech bedrijven in de wereld en is ook de meest bezochte website op het internet.

Wat is Google nou eigenlijk precies? Het is een zoekmachine op het internet. Zodra jij een zoekopdracht invult krijg je een aantal links te zien die je doorsturen naar de website die overeenkomen met de zoekopdracht. Achter de schermen gebeurd er veel meer, er bevindt zich namelijk een ingewikkeld algoritme plaats. Je moet aan fors aantal criteria voldoen om een hoge positie te krijgen in de zoekresultaten. Tegenwoordig begint artificial intelligence een steeds grotere rol te spelen bij het beoordelen van websites.

Google vind je hedendaags overal. Een aantal diensten zijn bijvoorbeeld: Maps, Earth, DriveGmailYoutube en Chrome. Doordat vele diensten hiervan gratis zijn gebruiken een groot deel mensen de diensten. Google verzamelt hierdoor heel veel gebruikersdata. Google ontwikkelt naast dit alles ook hardware zoals Pixel smartphones en het Android besturingssysteem.

Google SEO

Google is bijna de gelijke betekenis van SEO. Er bestaan natuurlijk andere zoekmachines zoals Bing maar Google is verreweg het grootste marktaandeel. Het nadeel van het inrichten van je website op basis van de richtlijnen is dat je het voortdurend moet doorontwikkelen. Het kan zo zijn dat een website die vandaag hoog scoort de volgende dag enorm keldert wanneer het algoritme aangepast wordt. Het kan ook zijn dat websites die misbruik maken van de zoekcriteria genadeloos worden bestraft door het bedrijf.

De grootste inkomstenbron voor Google zijn ads, dit zijn advertenties die bovenaan de zoekresultaten bij de mogelijke bezoekers/kopers wordt weergeven. Bedrijven kunnen dan hiervoor een betaling werven en zo zichzelf beter presenteren. Dit wordt ook wel SEA genoemd (zoekmachine adverteren)

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)