KENNISBANK

Wat is CPM?

CPM is een afkorting voor Cost Per Mille. Het is een term die wordt gebruikt om de berekeningswijze aan te geven in de advertentiewereld. Het gaat hier om de prijs die je betaald voor het laten zien van je advertentie per 1000 mensen. Mille staat tenslotte voor duizend.

CPM in de offline wereld

CPM is afkomstig van de offline wereld de prijs werd berekend door te kijken naar het aantal mensen die de advertentie zien. Als je kijkt naar een oplage van een krant of tijdschrift kan je rekenen met CPM door te kijken naar de kosten voor elke 1000 bedrukte kranten of tijdschriften. 

CPM in de online wereld

CPM wordt nu vaak gebruikt in de online wereld voor advertenties. We rekenen met het aantal mensen die een advertentie / pagina zien. In de online wereld kan je de CPM veel beter analyseren als in de fysieke wereld. vandaar dat de CPM advertentiemodellen populair zijn onder online uitgevers.

Wanneer de CPM bijvoorbeeld € 25,- euro is, weet de adverteerder dat hij voor 1000 vertoningen € 25,- euro moet betalen. Dat geeft duidelijkheid, maar alsnog hebben sommige adverteerders problemen met het begrijpen op het theoretische vlak. Want hoe vaak wordt uw advertentie nou echt getoond? Op welke tijdstippen wordt jouw advertentie gezien? De uitgever heeft daar natuurlijk de hand in.

Maximaal bod

Als je je advertentie wilt plaatsen op een advertentie platform kan je een maximaal bod aangeven, dit is een maximumprijs die je betaald per 1000 bezoekers. Zo kan je de kosten van je advertentie goed in de hand houden. Een maximumbod kun je instellen voor afzonderlijke plaatsing maar ook voor een gehele advertentiegroep. 

CPM en CPC

Door de komst van CPC Cost Per Click in programma’s zoals Google Adwords is het Cost Per Mille model staats meer naar de achtergrond verdwenen. Veel blogs en advertentieplatformen rekenen nog steeds met het Cost Per Mille model. Adverteerders houden in het algemeen van een zo transparant en resultaatgericht advertentiesysteem waarbij kosten per klik het meest inzichtelijk is. Toch kan Cost Per Mille soms veel voordeliger zijn. De uitgever rekent namelijk vooral in de beschikbare ruimte die hij voor de advertentie kan gebruiken niet is minder geïnteresseerd in uw rendement. Heb je een advertentie uitgetest en werkt deze dan kunt u kijken of u deze ook kunt gebruiken voor CPM omdat dit wellicht voordeliger is.

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)