KENNISBANK

Wat is Google Data Studio?

Door Middel van Google Data Studio is het nu mogelijk om een custom, realtime dashboard te maken. Met data uit Google Adwords, Google Analytics en andere programma’s. 

Google lanceerde vorig jaar ook het datavisualisatie- en rapportageprogramma, genaamd Data Studio 360. Met deze tool kan je gemakkelijk alle marketing data importeren in een overzichtelijke rapport.

Visuele rapporten

Hoewel Google Analytics een goede tool is voor het presenteren van data, kan je met Google Data Studios nu nog makkelijker data omzetten naar een overzichtelijk rapport. 

Deze rapporten kan je volledig naar eigen huisstijl van de organisatie inrichten. Het is enorm gebruiksvriendelijk door de verschillende templates die beschikbaar zijn. 

Ook kan je jouw eigen ontwerp opslaan als template, om deze in het vervolg te gebruiken om nieuwe data in te presenteren. 

Grafieken en tabellen

Je kan verschillende grafieken en tabellen gebruiken om data overzichtelijk te visualiseren in Google Data Studio. In deze tabellen kan je verschillende dimensies en statistieken gebruiken. Het nadeel is dat het niet mogelijk is data van verschillende bronnen te gebruiken in een tabel. Je kan bijvoorbeeld niet de data uit Google ads en Analytics in dezelfde tabel plaatsen. 

Je kan de gebruiker bij elke grafiek of tabel zelf laten kiezen welke data ze te zien krijgen. Ook kunnen ze kiezen welke voor welke periode ze data te zien krijgen. Als ze kiezen voor ‘’automatisch’’ dan zal de gebruiker de datumrange zelf kunnen veranderen. Bij ‘aangepast’ geef je zelf de datum van de grafiek of tabel mee.

Google connectors

De functie van Data Studio die als meest handig wordt gezien is de mogelijk om in een dashboard data gegevens uit meerdere bronnen te gebruiken. 

Je kan zelf natuurlijk selecteren welke bron dit moet zijn. De bronnen die het meest gebruikt worden zijn: Google Ads, Google Analytics, Doubleclick,Google Spreadsheet en Google Search Console. 

Waar je rekening mee moet houden is dat je wel de juiste rechten hebt over de data die je gebruikt. De data die je hebt toegevoegd is dynamisch. Dit betekend dat er altijd de meest recente cijfers in zullen staan.  

Google Data Studio dashboard delen

Het voornaamste doel van Data Studio is om alle data toegankelijk te maken voor vrijwel iedereen. Je kan het dashboard makkelijk delen met de rest van je collega’s. Je kan bij het delen ook aangeven wie wel en niet het bestand mogen bewerken.

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)