Een zoekwoordenonderzoek is de ideale manier om erachter te komen hoe je doelgroep in google zoekt naar je producten of diensten. Een zoekwoordenonderzoek bepaalt grotendeels over welke onderwerpen je content gaat maken of op welke termen je gaat adverteren. Dit doe je om uiteindelijk meer bezoekers naar je website te krijgen. We leggen hieronder uit hoe je een goed zoekwoordenonderzoek uit kan voeren.
Waarom doe je een zoekwoordenonderzoek?
Een zoekwoorden onderzoek voer je altijd uit om tot bepaalde inzichten te komen. Door te onderzoeken waar je doelgroep het liefst wil hebben of het meeste interesse in heeft, kan je bepalen wat een goede strategie is voor je website.
Hoe begin je met een zoekwoordenonderzoek?
Het is slim om bij voorbaat van een zoekwoordenonderzoek om bepaalde vragen op te stellen. Bij voorbeeld: Hoe zoeken mensen naar mijn producten, hoe zoeken mensen naar mijn productcategorieën enz. Naar aanleiding van de vragen die je hebt opgesteld is het makkelijker om bepaalde zoektermen te vinden.
Wat kan ik hiermee?
Vanuit de zoekwoorden analyse kan je een onderbouwde strategie bedenken om uiteindelijk je doelstellingen te behalen. Wat deze doelstellingen zijn, is natuurlijk volledig afhankelijk van het soort website dat je hebt. Over het algemeen is dit omzetverhoging.
De voorwaarde van doelstellingen maken is dat ze altijd SMART moeten zijn. Dit betekent specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.
Stel dat je doelstelling omzetverhoging is, kan je je zoekwoorden onderzoek gebruiken om de juiste advertenties of content te maken. Dit zorgt ervoor dat de ‘’juiste’’ mensen naar je website komen waardoor er meer bestellingen worden geplaatst.
Doe dus altijd een zoekwoordenonderzoek als je van plan bent om aan SEO/SEA beginnen. Het is de enige manier om je strategie in de google zoekmachine te onderbouwen.