Conversie optimalisatie is een begrip dat je vaak ziet terugkomen wanneer iemand een webshop heeft. Een conversie houdt in het geval van een webshop in dat je een bezoeker omzet in een klant of lead. Hoe je conversies optimaliseert leggen we je in dit item uit, lees snel verder!
Conversie optimalisatie wordt ook wel CRO genoemd. Dit staat voor Conversie Ratio Optimalisatie. Hierin wordt de verhoudig van het aantal bezoekers dat converteerd uitgedrukt in een percentage. Het optimaliseren van deze conversie houdt dus in dat je het realiseren van klanten / leads wilt verhogen of verbeteren. Je wilt dus meer halen uit je bezoekers door hen te laten converteren.
Hoe pas je conversie optimalisatie toe?
Onder het toepassen van conversie optimalisatie verstaan we het wegnemen van obstakels in de website of webshop waardoor een potentiële klant gemakkelijker kan overgaan tot een aankoop of contact op kan nemen met de organisatie.
Hoe kan je conversies het beste optimaliseren?
Een goed begin is het halve werk, daarom is het belangrijk om in eerste instantie inzichtelijk te krijgen waar de obstakels liggen. Hier kan de tool Google Analytics voor worden gebruikt. Hiermee kan je onderzoeken welk gedrag bezoekers vertonen op je website.
Denk hierbij aan:
- Welke pagina’s worden bezocht
- Waar in het aankoopproces haken ze af?
- Via welke apparaten wordt de website bezocht en is de website hiervoor geoptimaliseerd?
- Werkt de website over het algemeen naar behoren?
Naast het gebruiken van tools kan het ook helpen om de website door te lopen als een bezoeker. Tijdens het bezoeken van de website let je constant op verbeterpunten en of het navigeren op de website soepel gaat.
Hoe ziet een optimalisatie proces eruit?
Wanneer je bovenstaande punten hebt doorgenomen is het tijd om actie te nemen. Pas je website aan en monitor wat er verandert in het gedrag van je website bezoekers. Herhaal dit proces contant tot je een verbetering ziet in je CRO percentage.