KENNISBANK

Wat is een Social Media Strategie?

Je bent op alle social media platformen aanwezig en reageert zo nu en dan op een post op je tijdlijn. Je plant berichten in om een poging te doen om jezelf relevant te maken, je hebt alleen geen idee waarvoor de berichten bedoeld zijn en of ze werken. Je onderbuikgevoel zegt dat de social media wereld niet voor jou is weggelegd. Ben je in deze fase uitgekomen? Maak je dan geen zorgen! In dit artikel ga ik je helpen om een social media strategie te maken om jouw online aanwezigheid een boost te geven door middel van een aantal tips!

Wat is een social media strategie?

Door middel van een social media strategie kan je meten via welke kanalen jouw klanten actief zijn en welke content voor hen relevant is. Wil je voor je bedrijf een social media strategie ontwikkelen? Volg dan de volgende cruciale stappen!

1: bepaal je platform

Het is misschien onnodig om aanwezig te zijn op alle media platformen. Zorg er daarom voor dat je inzichtelijk krijgt waar jouw doelgroep zich bevindt zodat je daar al je tijd een energie in kunt stoppen. Instagram en Pinterest zijn voorbeelden van visuele platformen waar je afbeeldingen en video’s kunt laten zien. De insteek van LinkedIn is er om een professionele band op te kunnen bouwen, Facebook is er om een informele band op te bouwen met je volgers. 

Is het overbodig om op alle platformen aanwezig te zijn? Nee zeker niet! Het kan heel interessant zijn om op meerdere platformen posten zodat je overal op gevonden kan worden. Ook al is het niet nodig om op alle kanalen evenveel actief te zijn. Je creëert ook meer links naar je website. Google zal je hierin belonen en je website meer autoriteit geven.  

2: leer je doelgroep kennen

Op social media platforms is het belangrijk op een vriendschappelijk band op te bouwen met je doelgroep. Als je een bericht post op social media om jouw doelgroep aan te spreken zorg er dan voor dat je post daar op ontwikkeld is. Het doel van je bericht is namelijk niet om iedereen te bereiken, je focus ligt bij jouw eigen doelgroep. Het belangrijkste van je bericht is het onderzoeken waar de pijnpunten van jouw doelgroep liggen. Welke problemen en frustraties spelen er onder de doelgroep? Dit hoeven geen grote of ernstige problemen te zijn, zolang jij er maar een oplossing op kunt bieden met jouw product of dienst. Zodra dit inzichtelijk is kunt je beginnen met het ontwikkelen van je berichten. Denk hierbij aan welke waarden en energie je wilt overdragen. 

Probeer ook te variëren tussen verschillende stijlen. Pas hierbij een a/b test toe zo krijg je steeds meer informatie over wat jouw doelgroep aantrekt. 

3: Bepaal je doelstellingen

Waarom wil ik online zijn op social media en wat is het doel wat ik hiermee wil bereiken? Probeer doelen te stellen die je kunt meten. Anders ben je als een kip zonder kop maar wat aan het doen. Dit maakt het lastig om de resultaten van je social media strategie inzichtelijk te maken en te kunnen realiseren naar succes. Een aantal voorbeelden van doelstellingen kunnen zijn:  Het behalen van een x aantal volgers, het binnenhalen van leads, contact houden met je doelgroep etc. Bepaal dus voorafgaand aan je strategie een doel die je wilt bereiken. Probeer je doel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te maken. Denk hierbij niet aan het aantal likes per bericht, maar meer in het percentage relevante likes. Het aantal likes zijn namelijk niet belangrijk. De relevante likes natuurlijk wel. Een goede doelstelling kan zijn: ik wil dat er 25% van mijn volgers op de link bij mijn bericht klikken. 

4: bepaal het budget van de social media strategie

Bepaal voorafgaand van je social media strategie wat het budget is waar je mee aan de slag gaat. Zorg ervoor dat je je doelstellingen haalbaar zijn met je budget. Zo optimaliseer je op basis van kosten per conversie ipv dat het op basis van het budget. Zorg ervoor dat je je budget verstandig inzet. 

5: Zet je social media strategie op

Er zijn een hoop hulpmiddelen die je kunnen helpen bij het ontwikkelen van je social media strategie. Zo kan je gebruik maken van een contentkalender voor een goede basis voor het inplannen van je berichten. Hier kun je ook speciale dagen of feestdagen inzetten om daar vervolgens op in te kunnen spelen met een gerelateerde post. Zorg ervoor dat je content makkelijk te consumeren is door je doelgroep en houdt het vooral toegankelijk en leuk!

6: Ga de interactie met je doelgroep aan

Wanneer je ziet dat je bericht vaak wordt geliked en er veel reacties onder geplaatst worden dan zie je dat het een succesvolle post was. Wil je deze nog succesvoller maken? Zoek dan de interactie op met je doelgroep en probeer op zoveel mogelijk reacties te reageren. Zo creëer je een band. Een betere band zorgt ervoor dat je er mogelijk een conversie uit kunt halen. 

7: Analyseer en optimaliseer

Door het analyseren van je berichten kan je zien wat er wel en niet goed werkt. Zo kan je je volgende post optimaliseren. Wanneer je a/b tests hebt uitgevoerd zul je merken dat een bepaalde versie beter is als een andere. Hoe meer je post, hoe meer data je hieruit kunt halen om te analyseren en je volgende post te optimaliseren.

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)