KENNISBANK

Wat is Conversie?

We praten binnen onze sector vaak over conversie maar wat is dat nou precies? Als je een conversie hebt bereikt betekent dat dat een van je bezoekers een actie heeft uitgevoerd waarvan jij wil dat de bezoekers deze uitvoeren. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het aantal keer dat het contact formulier op je website is ingevuld. Meestal zal de conversie worden uitgedrukt in een percentage (het conversiepercentage of de conversieratio). Als de conversie wordt uitgedrukt in een percentage betekent dit dat er een verhouding is tussen het aantal bezoekers (bijvoorbeeld van je website) en het aantal voltooide conversies (ingevulde contactformulieren). 

Er bevindt zich ook een onderscheid tussen harde en zachte conversies. We praten dan over micro- en macro conversies. Er is een verschil tussen beide conversies.

Harde (macro) conversie is meestal een directe verhoging van de omzet. We denken dan ook wel aan een bestelling of een aanvraag van een offerte.

Bij zachte (micro) conversie krijg je niet direct omzet maar het is wel een stap dichterbij het generen van omzet. Voorbeeld hiervan is het aanmaken van een account of een inschrijving van een nieuwsbrief. Zachte conversie is eigenlijk een belangrijk aspect binnen het bedrijf. Het geeft namelijk in één blik duidelijk overzicht welk gedrag jouw klanten vertonen, voordat ze tot harde conversie overgaan. Zodra je dit overzicht voor je hebt kan je hiermee aan de slag gaan om zo je website te optimaliseren.

Conversieratio (conversiepercentage)

Hiermee bedoelen we de verhouding tussen het aantal bezoekers van jouw website en het aantal voltooide conversies.

Je kan het ook zelf uitrekenen met de volgende formule:

aantal behaalde doelen / aantal sessies x 100%

Voorbeeld:

Stel je hebt 1000 bezoekers op jouw website gehad en 500 mensen hebben een offerte aangevraagd, betekent dit dat het conversiepercentage 50% is.

Optimaliseren van je conversie

Wil jij jouw eigen conversiepercentage verhogen? Dan kun je een aantal stappen ondernemen om dit te realiseren. Een systeem dat je hiervoor kunt gebruiken is Google Analytics, het systeem is ideaal om het werkelijke gedrag van jouw website bezoekers te onderzoeken. Aan de hand van je Google Analytics kun je allerlei verschillende vormen van data analyseren en verbetervoorstellen bedenken en uitvoeren voor je website. Als jij leert begrijpen waarom mensen wel op bepaalde pagina’s komen, maar dan niet converteren – kun je die pagina’s aanpassen. Als mensen nooit op je conversiepagina komen kun je je funnel aanpassen. 

In dit artikel vertellen wij meer over conversie optimalisatie

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)