KENNISBANK

Wat is Google Adwords?

Google Adwords is de oude naam van Google Ads. Google Ads is een bekend advertentieprogramma van Google. Ze hebben het samengesteld om bedrijven de mogelijkheid te geven om te adverteren boven de zoekresultaten van hun zoekmachine. Ook biedt Adwords meerdere mogelijkheden aan bedrijven, zo kunnen bedrijven onderzoek doen naar de meest interessante zoekwoorden. Google Ads kan bijvoorbeeld het zoekvolume van een woord tonen aan bedrijven. Ook kunnen ze kosten om te adverteren tonen en zelfs het concurrentieniveau laten zien (bedrijven laten zien welke andere bedrijven, concurrenten dus, willen adverteren met het zoekwoord). De grootste inkomstenbron van Google is ook Google Ads omdat het wereldwijd de meest effectieve manier van adverteren is.

Doordat Google het meeste macht en aanzien heeft binnen hun marktsector (hoeveel mensen ken jij die geen Google gebruiken?), verzamelen ze natuurlijk hartstikke veel data over de zoekintenties van consumenten. Door al die specifieke data kunnen ze precies en gericht advertenties laten zien, dat maakt het erg aantrekkelijk en interessant voor bedrijven. Stel: je wilt kattenvoer verkopen als organisatie, dan zal Google elke klant waarvan hij denkt dat hij of zij een kat heeft bereiken. Deze manier van adverteren heeft Google zo groot gemaakt. De advertentie manier is namelijk erg effectief. Google Ads is verantwoordelijk voor bijna 97% van de totale omzet van Google.

Kosten Google Adwords

De kosten verschillen per zoekwoord. Waarom? Omdat Adwords als een veiling werkt. Zodra er veel vraag is naar een woord, dan wordt het meteen duurder om erop te adverteren. Er is natuurlijk maar een bepaalde ruimte op de zoekpagina’s waar Google zijn advertenties kan plaatsen. Adverteerders vechten daarom ook om die plaatsen.

Het ideale van adverteren bij Google Adwords is dat je betaalt per klik. Hoe vaak de advertentie wordt getoond maakt dus niet uit, maar er worden pas kosten in rekening gebracht als iemand op de advertentie klikt.

Fraude met Google Ads

Misbruik maken van Google Ads kan dus erg makkelijk zijn met het betalen-per-klik systeem dat Google gebruikt. Concurrenten kunnen gemakkelijk honderden keren klikken op de advertentie van het andere bedrijf. Dit kan het andere bedrijf duizenden euro’s kosten. Google hanteert daarom ook strenge maatregelen om dit soort fraude tegen te gaan. Google Ads heeft het vooral lastig om de fraude vanuit smartphones te blokkeren omdat de IP-adressen snel wisselend zijn. In Nederland is er nooit een groot Google Ads schandaal geweest.

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)