Bij Affiliate marketing werk je met een commissie (een bepaald bedrag) die wordt betaald aan mensen die ervoor zorgen dat jij klanten of bezoekers krijgt. Die mensen noem je ook wel een affiliate. De affiliate deelt dus met zijn publiek informatie over producten of diensten van jou, hierdoor gaat zijn publiek aankopen doen of een website bezoeken. Hiermee verdiend de affiliate een commissie. Als het contact met de adverteerder en affiliate goed is zal er ook een succesvolle uitkomst komen en kan het een geslaagde vorm van marketing zijn. Meestal vindt deze vorm van marketing plaats via blogs, websites, nieuwsbrieven of zelfs social media tegenwoordig.
Wat zijn de voordelen van afiiliatiemarketing?
- Het grootste voordeel is dat je betaalt alleen voor resultaat.
- Bij gebruik van een netwerk hoef je niet zelf op zoek te gaan naar websites om te adverteren.
- De vele publishers die bij een netwerk zijn aangesloten zorgen voor een groot bereik van je advertentie.
Social media
Omdat een deel van de marketing op social media wordt uitgevoerd lijkt het op influencer- of content marketing. Als we kijken naar de belangrijkste eigenschap van affiliate marketing is dat de variabele vergoeding. Meestal kijkt de adverteerder hoeveel aankopen of bezoekers bij hem zijn terecht gekomen via de affiliate. In dit wordt er meestal een commissie betaald per aankoop of bezoeker. Zoals je merkt zijn de kosten die een adverteerder betaald aan de affiliate meestal prestatie gerelateerd en hangt het ook af van verschillende factoren. Uiteindelijk is dus het belangrijkste dat de mensen na de aanbeveling van de affiliate zo snel mogelijk tot aankoop gaan, zodat ze de aankoop doen bij de adverteerder. Dit is dus ideaal voor mensen met blogs, websites en een eigen webwinkel. De adverteerder bepaald wel altijd welk product de affiliate promoot en hoeveel commissie de affiliate ontvangt.