Wat is CRO?

Wat is CRO?

CRO is de afkorting conversion rate optimization, dit wordt ook wel conversie optimalisering genoemd. Bij conversie optimalisatie worden de gegevens van website bezoekers gebruikt om zo meer conversie te krijgen. Met de gegevens van de websitebezoeker kan je namelijk aanpassingen aan de website doen. Door deze aanpassingen zullen mensen eerder overgaan tot een conversie omdat de website beter inspeelt op hun gedrag. 

 

Wat is een conversie?

Een conversie is een bepaalde handeling die de bezoeker op de website doet. Over het algemeen is dit een aankoop, maar dit kan ook het aanvragen van een offerte zijn, een aanmelding zijn voor de nieuwsbrief of bijvoorbeeld het downloaden van een Ebook. 

 

Wat betekent optimaliseren?

Optimaliseren betekent de website aanpassen om zo te zorgen dat bezoekers eerder converteren. Dit kan gedaan worden door te kijken naar het gedrag van je bezoekers op je website. Als je eenmaal weet hoe bezoekers de website gebruiken, kan je de website aanpassen op dit gebruik. Of deze aanpassingen beter zijn dan voorheen, kan je meten door a/b testen. Daarin zie je welke opzet zorgt voor de meeste conversie en welke niet. 

 

Voorbeelden van theorieën die je toe kan passen

Je zou bijvoorbeeld bepaalde theorieën toe kunnen voegen aan je website zodat mensen mensen eerder beïnvloed worden om een aankoop te doen. Ook zou je bijv. een gratis ebook aan kunnen bieden. 

 

Hoe werkt CRO?

Een website wordt geoptimaliseerd door bepaalde drempels die de conversies in de weg zitten te verwijderen. Je kan hierbij denken aan gratis verzending in plaats van betaald. Conversie optimalisatie is een doorlopend process warbij je altijd data gebruikt om aanpassingen te maken.

 

Voordelen

  • Meer conversies.
  • Meer opbrengst.
  • Kosten per conversie verminderen.
  • Leren hoe concurrenten bezoekers en conversies binnenhalen.
  • Behoeftes achterhalen van bezoekers.
  • Interessante data verzamelen, hiervoor kun je A/B testen goed mee toepassen.