Wat is Google Shopping?

 

We kunnen er niet meer omheen, we zien google shopping bij bijna elke zoekopdracht verschijnen. Het is vaak zelfs nog boven de normale zoekresultaten te zien zodat je er niet omheen kan. Ze worden voorzien van een afbeelding, titel, prijs en de naam van de aanbieder. 

 

Google shopping uitgelegd

Google shopping is de manier van Google om producten te tonen via zoekresultaten. Het opvallende karakter zorgt ervoor dat je als adverteerder nu nog meer kans hebt om op te vallen met jouw product. Google shopping wordt beschreven als een vergelijkingstool die op subtiele manier is geïntegreerd in de resultaten van de zoekmachine. Binnen deze blokken wordt informatie over de producten getoond, waaronder de prijs, maar ook bij welke webshops deze te koop zijn. Daarnaast zijn recensies ook te vinden in een oogopslag. Als een bezoeker naar een product zoekt is de intentie vaak om een bepaalde actie te ondernemen. Met google shopping wordt die drempel iets lager gelegd zo wordt meer conversie mogelijk gemaakt.

 

Hoe werkt het?

Via Google Shopping kan je producten aanbieden in een oogopslag bij een zoekresultaat op een bepaald product dat jij aanbiedt. Waarop je eerst bezoekers kon overtuigen met een advertentietekst, kun je nu in een oogopslag laten zien wat jij te bieden hebt. Zo zorg je ervoor dat mensen die op jouw link klikken ook echt naar jouw product zoeken. De drempel wordt hiermee verlaagd.

 

Productfeed

Het aanmaken van een zogenaamde productfeed is het begin. Zo krijgt google een overzicht over de producten in jouw assortiment. Hiermee kan google jouw producten gaan koppelen aan bepaalde zoekresultaten. Hier dien je natuurlijk zo veel mogelijk informatie bij te leveren. hoe nauwkeuriger jouw productspecificaties zijn hoe meer kans je hebt om te slagen door middel van Google Shopping.

 

Campagne aanmaken

Als je productfeed helemaal gereed is kan er een koppeling gemaakt worden met jouw andere Google tools zoals Google ads en het Google Merchant Center zodat je kan beginnen met het aanmaken van campagnes. Bij het instellen van de campagne kies je onder meer de biedstrategie, een dagbudget en feed prioriteiten, net zoals je eigenlijk bij de normale google ads ook zou doen. Het doel daarvan? De juiste balans binden zodat het conversiepercentage zo hoog mogelijk wordt.

 

Waarom beginnen aan Google Shopping?

  •  Visuele advertenties kunnen tonen op specifieke zoekwoorden met een complete advertentie (inclusief Afbeelding, productomschrijving, prijs en een link naar jouw webshop)
  • Hogere conversiepercentatie doormiddel van duidelijkheid voor klanten. Ze weten immers wat ze kunnen verwachten.
  • Transparanten prijzen kan je in je voordeel gebruiken als je bij een van de goedkopere aanbieders hoort.
  • Google Shopping ondersteunt Remarketing waardoor je klanten kunt bereiken die al eerder interesse in jouw product hebben getoond.
  • Er zijn meer links naar jouw website. Via Google Shopping, Google Ads en via de organische zoekresultaten.