De online wereld evolueert in een rap tempo. Bedrijven moeten blijven ontwikkelen om de moordende concurrentie voor te blijven en de steeds kritischer wordende klanten tevreden te houden. Tijdens deze evolutie is de gebruikerservaring – ook wel user experience (UX) – genoemd van enorm belang. Op websites, webshops en/of overige online kanalen wordt een conversiepercentage behaald door de inzet hiervan!
Om de beste user experience te bieden zijn 2 elementen onmisbaar: User Interface design (UI) en User Experience design (UX). Waar UI-design vaak met UX-design wordt vergeleken, zijn er wel degelijk verschillen en overeenkomsten. Wat zijn deze verschillen precies en waar liggen de overeenkomsten? Tijd voor antwoorden!
UI-design & UX-design
De user interface op een website is hét instrument om alle informatie over te brengen op jouw bezoekers. Het is het directe contactmoment tussen de bezoeker (potentiële klant) en de aangeboden producten en/of diensten. UI-design is direct zichtbaar op de website en heeft als doel om bezoekers meteen te prikkelen, imponeren en te activeren. Zonder goede interface is de kans dat het eerste contactmoment met jouw product en/of dienst ook meteen het laatste is!
Tips van Social Elephant
✓ Meet jouw UI-design via A/B testing
✓ Kies een design dat past bij de uitstraling van jouw bedrijf
✓ Een klein detail kan grote impact hebben
✓ Veel indrukken is niet altijd beter
Het UX-design gaat een stapje verder. In tegenstelling tot het eerder genoemde UI-design gaat de gebruikerservaring verder dan het prikkelen van de bezoeker. De nadruk ligt op de structuur en functionaliteit van de website. Het is hierbij belangrijk dat het doel van jouw website goed afgestemd is met de behoefte van de bezoeker. Daarnaast is de gebruiksvriendelijkheid van de website van belang. Zijn alle pagina’s binnen enkele clicks bereikbaar en staat daar de informatie die de bezoeker verwacht? Jouw website staat of valt met deze ‘user flow’! De bezoeker moet vloeiend door de website kunnen navigeren om zijn of haar bestemming te bereiken. Hierdoor wordt de interactie tussen jou en de bezoeker een positieve ervaring en ontstaat er reden voor de bezoeker om terug te keren.
Tips van Social Elephant
✓ Creëer een vloeiende user flow
✓ Stem de website af op de behoefte van de bezoeker
✓ Leer van je bezoekers door data analyse
Mogelijkheden bij Social Elephant voor jouw user experience
Om jou zo goed mogelijk van dienst te zijn bij het ontwerpen of verbeteren van een user experience, voeren we een gebruikersonderzoek uit. We onderzoeken wie naar jouw dienst op zoek is en welke behoeften daarbij horen. Vervolgens kunnen we metingen inzetten op de huidige communicatiekanalen en de verzamelde data analyseren om het gebruikersgedrag te analyseren. Onze bevindingen worden na uitvoerig onderzoek met je besproken.
Wanneer alle data is verzameld, gaan we samen een strategie ontwikkelen die het vooraf opgestelde doel gaat bereiken. Hierbij kun je denken aan conversie-optimalisatie of leadgeneratie.
Naast strategisch onderzoek kunnen we ook de ontwerpfase uit handen nemen. Visueel ontwerpen is een kracht van Social Elephant. Uit onderzoek blijkt dat mensen 80 procent herinneren van wat ze zien, maar slechts 20 procent van wat ze lezen. We laten functionaliteit, esthetiek, ethiek en brand identity samenkomen in een effectieve mix. Zo stijgt de waarde van jouw dienst tot ongekende hoogte.
Social Elephant kan daarnaast complete eindproducten voor je ontwerpen: denk aan webpagina’s, apps, drukwerk, banners en volledige websites. Is je wens kleiner? Geen probleem! We ontwerpen bijvoorbeeld ook prototypen, mock-ups en wireframes. Dit alles op maat, natuurlijk.
Meer over User Experience?
✓ Wil je meer informatie over de user experience, kijk dan naar deze video!
✓ Mocht je aardig op weg zijn met online marketing en ben je van plan om buiten de landsgrenzen te gaan opereren, lees dan dit artikel!