KENNISBANK

Wat is E-Marketing?

E-marketing is een ander woord voor internet marketing ook wel online marketing genoemd. Het doel van E-marketing is om een boodschap naar je doelgroep te communiceren via het internet. Vaak is het doel hiervan klanten werven. E marketing zijn dus vaak commerciële marketing uitingen. Wat is e marketing en hoe zet je het in om nieuwe klanten te realiseren? Dan leggen we je in dit item uit.

e-marketing, de basis

Het promoten van producten en diensten op het internet begint bij online marketing. Het doel van de marketing uitingen is om producten of diensten te verkopen door internetgebruikers te beïnvloeden. Dit klinkt vrij logisch, maar online marketing gaat een stuk verder dan simpelweg je producten promoten. Bij een succesvolle online marketing campagne is het van belang dat je de juiste kanalen kiest die bijdragen aan de realisatie van jouw doelen. De doelstellingen per campagne kunnen namelijk ver uit elkaar liggen en daardoor een andere aanpak vragen.

Veel voorkomende doelstellingen voor online marketing campagnes zijn:

  • De naamsbekendheid van je merk vergroten
  • Meer bezoekers naar je verkoopplatform trekken
  • Versterken van de klantloyaliteit
  • Conversie op je website verhogen

Wat zijn de voordelen van e marketing?

Offline marketing kan voor bedrijven beter werken om bepaalde doelstellingen te realiseren. Toch zien we de afgelopen jaren de algemene marketing strategie veranderen naar online marketing strategieën.

De belangrijkste voordelen van online marketing zijn:

  • De online marketing mogelijkheden worden steeds groter. Er komen steeds meer nieuwe vormen van online marketing en het aantal internetgebruikers wordt groter.
  • Door middel van online marketing kan er heel specifiek getarget worden op je doelgroep waardoor je zeer relevant kan communiceren.
  • Online marketing is goedkoper waardoor je meer resultaat kunt behalen met een klein budget.
  • De resultaten van online marketing zijn zeer helder te analyseren wat het makkelijker maakt om je campagnes te optimaliseren.

Hoe begin je met e marketing?

Een doordachte strategie is essentieel bij het beginnen met online marketing. Een korte termijn strategie is hierbij het uitgangspunt, omdat de online wereld snel verandert.

Bij het opzetten van de strategie zijn er een aantal belangrijke vragen die je richting kunnen geven:

  • Hoe ziet mijn doelgroep eruit?
  • Waar is mijn doelgroep online aanwezig?
  • Wat is de boodschap die ik wil communiceren?
  • Welke doelstelling wil ik behalen?
  • Wat is mijn budget?


Deze vragen zullen helpen bij het vormgeven van je strategie en het kiezen van de juiste marketing kanalen. Daarbij is het belangrijk om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen binnen de advertentiemogelijkheden, kennis is macht binnen de online marketing.