E-marketing is de tool om jouw doelgroep te bereiken in deze tijd. Het wordt ook wel internet marketing of online marketing genoemd. Het doel is om een boodschap naar je doelgroep te communiceren via het internet. Maar wat is e-marketing en hoe zet je het in om nieuwe klanten te realiseren?
De basis van e-marketing
Online marketing is het startpunt van het promoten van producten en diensten. Het doel hiervan is om producten of diensten te verkopen door internetgebruikers te beïnvloeden. Belangrijk hiervoor is om de juiste kanalen te kiezen die bijdragen aan de realisatie van jouw doelen en waar jouw doelgroep zich op bevindt. De doelstellingen per campagne kunnen namelijk ver uit elkaar liggen en daardoor een andere aanpak vragen.
Veel voorkomende doelstellingen voor online marketing campagnes zijn:
- De naamsbekendheid van je merk vergroten
- Meer bezoekers naar je verkoopplatform trekken
- Versterken van de klantloyaliteit
- Conversie op je website verhogen
De voordelen van e-marketing
Online marketing is de manier om bepaalde doelstellingen te realiseren. De belangrijkste voordelen van online marketing zijn dan ook:
- Steeds meer nieuwe online marketing vormen en een groter bereik
- Specifiek targeten op je doelgroep met specifieke content
- Goedkoper, dus meer resultaat kunt behalen met een klein budget.
- Campagnes makkelijk analyseren en optimaliseren.
Hoe begin je met e marketing
Een krachtige strategie is essentieel bij het beginnen met online marketing. Een lange termijn strategie is hierbij het uitgangspunt, om je visie te bepalen en voor de concurrentie uit te streven. Belangrijke vragen die je richting geven bij het bepalen van jouw strategie zijn:
- Hoe ziet mijn doelgroep eruit?
- Waar is mijn doelgroep online aanwezig?
- Wat is de boodschap die ik wil communiceren?
- Welke doelstelling wil ik behalen?
- Wat is mijn budget?
Deze vragen helpen bij het vormgeven van je strategie en het kiezen van de juiste marketing kanalen. Daarnaast is het cruciaal om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen binnen de advertentiemogelijkheden. Kennis is macht binnen de online marketing, houd dus altijd je ogen en oren open.