KENNISBANK

Wat is een Contentstrategie?

In een contentstrategie bepaal je alles wat met content te maken heeft. Vaak bevatten marketingstrategieën ook contentstrategieën. 

Waarom is een contentstrategie nodig?

De grootste voordelen van een goede contentstrategie zijn overzicht, inzicht en controle. Je ontkomt aan het opstellen van een contentstrategie haast niet bij een groot project. Daardoor is tijdens het project duidelijk wie welke content regelt, wat het doel van de content is, wie deze content publiceert en welke kanalen worden ingezet.  Alles wat wordt ingezet om een doelgroep te bereiken bevat eigenlijk wel content, van Instagram naar nieuwsbrieven en van apps tot websites staat het helemaal vol met content: tekst, afbeeldingen en video’s. Wat is je huidige strategie voor al deze content? Is er een strategie? Veel ondernemers vuren een hele stapel losse content de wereld in met de hoop hun doelgroep te bereiken. Een gemiste kans! Met behulp van een goede contentstrategie kun je gericht aan de slag om je doelgroep te bereiken.  

Hoe stel je een contentstrategie op?

Er komen 5 stappen kijken bij het opstellen en onderhouden van een contentstrategie.    Stap 1. De eerste stap is het doel en de boodschap bepalen van de content. Welke vragen en problemen pak je aan? Welke beloftes maak je naar de klant? En hoe bewijs je aan je klanten dat je hun problemen kan oplossen?   Stap 2. De tweede stap is bedenken hoe je jouw content overbrengt naar je doelgroep. om deze stap uit te voeren is het belangrijk om duidelijk te hebben wie je doelgroep is.   Stap 3. Welke kanalen gebruikt jouw doelgroep? De derde stap is het kiezen van de kanalen waarin de content verspreid wordt. Om dit goed te doen is het essentieel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden zijn voor jouw doelgroep.   Stap 4. Nu is het tijd om de content te creëren. In een goede contentstrategie versterken alle ingezette media kanalen elkaar. Belangrijk is dat jouw doelgroep niet overal dezelfde content tegenkomt, dit kan als spam ervaren worden.   Stap 5. De laatste stap brengt je eigenlijk weer terug bij de eerste stap. Wat waren de doelen die je hebt gesteld? Belangrijk Is om deze doelen te meten, ben je goed onderweg of moet je de contentstrategie of zelfs je doelen aanpassen.

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)