ARTIKEL

Het gebruik en de betekenis van kleuren in een design

Kleur. Eigenlijk zie je het overal om je heen. In de lucht buiten, maar ook op bijvoorbeeld websites en posters wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van kleur. Websites en posters worden natuurlijk gemaakt door iemand, en bij het design wordt er onder andere rekening gehouden met de keuze van de kleuren. 

Kleurenpsychologie

Er zijn vele onderzoeken gedaan naar de psychologische effecten van het gebruik van kleur. Zo bestaat er de kleurenpsychologie, dit is de studie die onderzoekt welke invloed kleur heeft op stemming, gedrag en prestatie van een individu. De effecten van een bepaalde tint van een kleur zijn enorm afhankelijk van de persoon, de context en de cultuur. 

Model van Nick Kolenda

Het Kolenda Color Model, ontworpen door Nick Kolenda, laat zien hoe men kijkt naar kleuren en welke factoren hierbij een rol spelen. Dit ligt aan persoonlijke associaties, ervaringen, cultuur en context.

Maar sommige fysiologische effecten van kleuren zijn wel degelijk meetbaar. Zoals te zien is in deze tabel. Zoals Nick Kolenda ook stelt, zijn dit de algemene betekenissen en associaties van kleuren waar je als designer rekening mee kan houden. Maar je moet deze tabel niet al te strikt toepassen, omdat er geen rekening wordt gehouden met de helderheid en de verzadiging geen kleur. 

Waarom en hoe beïnvloedt kleur nou eigenlijk ons gedrag? 

Ten eerste bestaat er een reactie van opwinding. Dit is een fysieke staat van activatie die wordt gekenmerkt door een hogere bloeddruk, adrenaline en hartslag. Dit vindt vaak plaats bij warme kleuren, zoals oranje en lichtgroen.

Ten tweede vindt er een evaluatieve reactie plaats. Wat vind iemand van die kleur? Dit heeft alles te maken met de associaties van een persoon met een bepaalde kleur. 

Kleuren hebben invloed dankzij de conceptuele kennis van de mens zoals associaties en emotionele en semantische betekenis. 

Toepassen van de theorie

Binnen het design van bijvoorbeeld de website van een bedrijf is het handig om te weten wat voor een bedrijf het is. Welke waarden staan centraal? Wat is je doelgroep? Welk product of dienst wordt er verkocht? Aan de hand hiervan kan een designer een kleurenschema kiezen die goed past bij dat bedrijf. 

Als laatste wil ik benadrukken dat deze theorie aan de basis staat voor het kiezen van kleuren en de betekenis ervan. Dit is niet allesbepalend. De creativiteit en de visie van de designer bepaalt uiteindelijk welke keuzes er worden gemaakt en dus ook het effect van het design. Soms zijn regels er om gebroken te worden, maar regels kunnen ook fijne handvaten bieden. 

Hopelijk heb je vandaag iets meer geleerd over het gebruik en de betekenis van verschillende kleuren binnen een design. Bij Social Elephant maken we met alle liefde een design voor jouw online marketing vraagstuk. Neem contact met ons op en ontdek wat wij voor elkaar kunnen betekenen. 

Meer artikelen

  •  

    Videomarketing

    Je hebt het vast wel gemerkt; de online wereld ontploft van de hoeveelheid beelden. Er wordt verwacht dat in 2019 al het internetverkeer voor 85% uit video bestaat. Video marketing is dus dé trend …
  •  

    PR en Social Media

    Social Media kan niet zonder Public Relations. Het beste wat u kan doen is zorgen dat het geen eigen leven gaat leiden.
  •  

    Hoe fotografeer je met een reflectie?

    Wil jij toffe foto's maken om te experimenteren, te gebruiken als herinnering of om ze te delen op social media zodat ze gezien worden? Dan is fotograferen met een reflectie een hele gave skill. Zie …

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)