Marketing automation, wat is het en hoe is het tot stand gekomen? Het klinkt als een lastig begrip, maar aan het eind van dit item weet jij precies wat we er onder verstaan. Om beter te begrijpen wat marketing automation is kijken we terug naar de ontwikkeling van e-mail marketing.
Hoe is marketing automation ontstaan?
Met de introductie van e-mail marketing is er een nieuw tijdperk ontstaan in de online marketingwereld. Vanuit een lijst met e-mailadressen die verzameld zijn van prospects en klanten kan massaal worden gemaild naar deze groep personen. Dit kan bijvoorbeeld een nieuwsbrief zijn. Het grootste voordeel van e-mail marketing is dat het zeer goedkoop is. Het nadeel van e-mail marketing is alleen dat de berichten die verstuurd worden mogelijk niet meer relevant zijn voor de persoon. Een prospect kan inmiddels een klant zijn geworden en had dan een andere e-mail moeten ontvangen die beter aansluit bij de klanten.
Om dit probleem op te lossen zijn autoresponders in het leven geroepen. Autoresponders herkennen een e-mail lijst waar een persoon zich voor heeft aangemeld. Bijvoorbeeld een bepaalde interesse die als optie op de website wordt aangegeven. Op basis hiervan kunnen de opgegeven e-mailadressen verdeeld worden in bepaalde doelgroepen. Dit maakt het dan weer mogelijk om zo relevant mogelijke e-mails te verzenden naar de lezer. Toch bleef het probleem dat we uiteindelijk niet genoeg weten over de lezer. In een paar maanden tijd kan de behoefte van een prospect of klant veranderd zijn. Maar het e-mailsysteem is hier dan niet van op de hoogte. Vanuit hier is marketing automation ontstaan.
Marketing automation
De mogelijkheden van marketing automation zijn eindeloos, het kan worden ingezet voor e-mail communicatie, maar ook gepersonaliseerde content op de website, voor SMS-berichten of advertentiecampagnes. Er wordt dus gepersonaliseerde content getoond. De content die wordt getoond is afhankelijk van 3 dingen: de situatie, welke informatie we over de persoon hebben en het gedrag dat de persoon vertoond. Dit noemen we ook wel triggers.
Voorbeelden van triggers zijn:
- Het openen van een e-mail
- Het bezoeken van een bepaalde pagina
- Het downloaden van een bestand
- Engagement, zoals likes, shares en reacties
Voorbeelden van marketing automation
Wellicht is het je al een beetje duidelijk wat marketing automations zijn, maar is het plaatje nog niet helemaal compleet. Marketing automations zijn het automatiseren van marketing processen. Maar dat kan je natuurlijk op veel manieren opvatten. Marketing automation wordt daarom vaak vergeleken met het programmatic buying. Dit is het geautomatiseerd inkopen van advertenties, gericht op een specifieke doelgroep, met een relevante boodschap, op het juiste moment. Marketing automation gaat echter een stuk verder dan dan het automatisch aansturen van campagnes.
In het grootste deel van de gevallen gaat het om het optimaliseren van de customer journey voor B2B marketing. Het doel hiervan is om leadgeneratie en lead nurturing realiseren. Makkelijker uitgelegd, het behalen van conversies optimaliseren.
Aan de slag met marketing automation
Wil je aan de slag met marketing automations? Het antwoord van deze vraag is afhankelijk van je uitdagingen en behoeften. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat deze strategie een sterke opmars naar professionalisering is.
Een aantal feitjes en weetjes over marketing automations:
- Uit onderzoek blijkt dat 80% van de B2B marketeers de sterkste focus heeft op lead generatie.
- Marketing automations zijn onmisbare middellen om op een efficiënte en effectieve manier leads te genereren.
- 40% van de B2B marketeers in Nederland gebruikt een zekere vorm van marketing automation.
- Daarnaast wil nog eens 21% in aankomend aan de slag met marketing automation.