KENNISBANK

Wat is een Banner?

Online Banners is een vorm van traditionele online marketing, waarbij grafische vormgeving centraal staat. Een online banner wordt gebruikt om te adverteren op een website. Door op een banner te klikken wordt je doorverwezen naar de site van de adverteerder en daar vanaf daar wordt er gehoopt dat er een bepaalde handeling wordt gedaan. Denk hier aan het kopen van een product of het afgeven van gegevens. 

Opmaak van een banner

De opmaak van een banner is heel belangrijk! Het moet aantrekkelijk en informatief zijn voor de bezoeker. Je probeert jezelf in de schoenen van de doelgroep die je wilt aanspreken te verplaatsen. Je kan ook en bewegende banner ontwerpen, dit wordt een Gif genoemd. 

Waar gebruik je banners voor?

Je kan banner gebruiken voor een hele hoop dingen. Een daarvan is het krijgen van leads, dit is ook goed meetbaar. Dit komt doordat de drempel naar een lead (een klik naar de vervolgpagina) vrij laag ligt. In B2B gebeurd het vaak dat de bezoeker dit jouw advertentie niet de beslissing maakt om iets aan te schaffen dit is echter wel een heel belangrijk proces. de persoon die de advertentie ziet kan verder kijken op de vervolgpagina en het aanbevelen aan de persoon die hier wel overgaat.   

Hoe verdien je hieraan?

Een website eigenaar kan hieraan verdienen door plekken op zijn website te verhuren om daar een advertentie te laten tonen door een adverteerder.

Er zijn verschillende manieren waarop de website eigenaar zijn tarieven kan berekenen. 

  • Impressies: De eigenaar van de website krijgt betaald voor het aantal keer dat de banner wordt vertoond voor een bezoeker (CPI)
  • Clicks: De eigenaar van de website krijgt betaald voor het aantal keer dat er op de banner wordt klikt. (CPC)
  • Leads: De eigenaar van de website krijgt betaald voor het aantal keer dat er een bepaalde handeling wordt verricht op de vervolgpagina. 

Banners worden vaak als vervelend ervaren, zeker als ze als een pop-up of pop-under worden getoond. Het kan zelfs zo zijn dat je banner te veel laat zien kan dit voor banner burn-out zorgen. 

Probeer je bezoekers zo min mogelijk lastig te vallen met advertenties op jouw website. Wil je door middel van je bezoekers geld te verdienen dan kan je beter kijken naar affiliate marketing of het aanbieden van eigen producten.

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)