Wat is een Influencer?


Wat zijn influencers nou eigenlijk? Een influencer is een persoon met een grote achterban op social media, met een publiek dat hem of haar volgt. Je kan een influencer inzetten om je merk te promoten op een minder opvallende manier dan bijvoorbeeld betaalde advertenties op YouTube. Dit wordt ook wel ‘sluikreclame’ genoemd, dat is sinds 1 september 2020 verboden. Maar influencer marketing zal vaak alsnog minder opvallen.

 

Waar vind je influencers?

Influencers zijn bekend geworden door social media. Denk hierbij aan Facebook, Youtube & Instagram. Een influencer is een icoon op het platform die veel invloed heeft op zijn of haar volgers. In contact komen met influencers kan door middel van persoonlijke benaderingen of het inzetten van een influencing marketing bureau. Dit zijn bedrijven die influencers koppelen aan relevante bedrijven en merken.

 

Hoe word je influencer?

Meestal begint het met een passie voor een onderwerp en het maken van content. Dus bijvoorbeeld voetbal, eten of gamen. De meeste influencers zij begonnen met content te maken over iets wat ze leuk vinden. Veel influencers hadden toen ze begonnen niet gedacht dat ze ‘’influencers’’ zouden worden. Toch beginnen steeds vaker personen met de intentie om beroemd te worden, maar de praktijk laat zien dat passie voor een onderwerp vaak essentieel is voor succes.

 

Wat is influencer marketing?

Influencers hebben dus veel invloed op hun doelgroep. Het inzetten van een influencer in je marketingmix kan erg effectief zijn. Dit heet influencer marketing. Wil je ook jouw merk in contact brengen met een influencer? Het werkt twee kanten op; jouw merk moet juist worden vertegenwoordigd, maar het concept moet ook passen binnen de waarden en normen van de influencer. Het is een zeer menselijke manier van adverteren en opvallen, en dus de toekomst. Met kennis van zaken zorgen je dat je het juiste publiek met de juiste influencers bereikt!

 

Micro influencers

Naast influencers met een groot publiek zijn er ook micro influencers. Dit zijn personen die binnen een bepaalde niche een groot aantal volgers hebben. Om een beeld te creëren, een persoon met rond de 5.000 volgers kan worden gezien als micro influencer. Deze personen hebben vaak een nog persoonlijkere band met hun volgers en kunnen daarom veel invloed uitoefenen. De vergoedingen liggen vaak lager aangezien het bereik kleiner is voor micro influencers marketing.