KENNISBANK

Wat is A/B testen?

Met je website zijn er meerdere manieren waarop je geld kan gaan verdienen. Op online marketinggebied verdelen we dit over 2 gebieden. De eerste is door bezoekers naar je website te halen, en de andere is door steeds meer bezoekers om te zetten naar betalende klanten. Door middel van A/B-testen kan je de reis van de klant op jouw website vastleggen en verbeteren. In dit artikel ga je lezen over A/B-testen, wat je ermee kunt en hoe je ze zelf kan maken.

Wat is A/B-testen?

Zoals de naam het al verteld onderzoek je met A/B-testen 2 varianten van bepaalde website pagina of pagina-onderdeel. Als je het idee hebt om je website te kunnen verbeteren kijken mensen vaak naar de concurrentie om te kijken hoe zij het doen. Stel de concurrentie gebruikt op hun website een rode opvallende kleur voor hun knop terwijl jij op jouw website een groene knop gebruikt. Dan is dit een goed moment om een A/B tekst uit te voeren. Dat de rode knop bij jou concurrent goed werkt betekent namelijk niet meteen dat hij ook voor jouw bezoekers gaat werken met dezelfde resultaten. Houd altijd in gedachten dat je bezoekers het belangrijkste zijn. Misschien gaat de aanpassing ten koste van het ontwerp. Maar als het je meer verkopen oplevert, maakt dat natuurlijk niets uit!

Hoe werkt A/B testen?

Wat doe je nou bij een A/B-test? Je stuurt 50% van je bezoekers naar variant A van je webpagina en de andere 50% naar variant B. Variant A is altijd de controle versie en variant B is de variant waarop je de aanpassingen test. Je hebt een variant nodig die test wat de resultaten zullen zijn van de huidige web pagina’s. Op deze manier kan je zien of de nieuwe ideeën een positieve invloed hebben en kan je besluiten of je ze wilt gebruiken.

Leuk om te weten

A/B-testen worden niet alleen gebruikt voor het optimaliseren van website en webshops. Het wordt ook toegepast op E-mail campagnes en bij het testen van advertenties. Dit doe je ook met het doel om erachter te komen wat er voor jouw bezoekers/klant/doelgroep het beste converteert. 

Wanneer is een A/B test effectief?

Als je je afvraagt hoeveel bezoekers je nodig hebt om een effectieve A/B test te doen. Dan is hier eigenlijk geen exact aantal voor te noemen. Voor een goede test bekijk je eerst van tevoren hoe groot je A/B-test moet zijn. De grote van de steekproef is afhankelijk van de huidige conversieratio en het percentage verschil dat je wilt meten.

Voorbeeld

Je hebt een webshop pagina met een conversiepercentage van 5% en je wilt door middel van A/B-test minimaal 25% verschil waarnemen in het conversiepercentage. Als je een steekproefgrootte van 5800 gebruikt kan je berekenen hoelang het duurt voordat je je A/B-test is afgerond. Heb je 50 bezoekers per dag? Dan zal deze test 116 dagen duren. 

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)