Digitale strategie
Een digitale strategie begint bij het hebben van digitale visie. Wat gaat er de komende jaren gebeuren? Welke verschuivingen zijn er in de markt en hoe gaat jouw businessmodel standhouden?
Het spel wat digitale ondernemers spelen
Het spel wat digitale ondernemers spelen
Vaak spelen digitale ondernemers een ander spel. Digitale ondernemers beginnen met een community en verkopen daarna producten. Bedrijven daarentegen beginnen vaak met fysieke sales en producten en willen dit daarna ook online doen. Bedrijven moeten online denken als jonge digitale ondernemers en daarvoor zijn een aantal onderdelen cruciaal.
Cruciale vragen voor een succesvolle digitale strategie:
- Hoe gaan wij een positie opbouwen die onafhankelijk is van de verschuiving in digitale kanalen?
- Wie is onze digitale community?
- Wat bindt onze digitale community?
- Wie leidt deze community?
- Welke waarde kunnen wij leveren aan deze community?
- Hoe kunnen wij content produceren voor deze community?
- Hoe houden wij de komende 10 jaar bestaansrecht
Go Big Go Niche or Go Home
Domineer jij de hele business of kies jij voor een niche? Grote retailers als Amazon, Ebay en Marktplaats zijn moeilijk te verslaan. Deze hebben zoveel kapitaal dat zij kleine ondernemingen kopen voordat deze de markt kunnen ‘disrupten’.
Zo lijkt Zalando een hele grote speler, alleen is de kans natuurlijk groot dat bijvoorbeeld Amazon op een dag Zalando opkoopt, en daarmee nog meer marktdominantie verkrijgt.
Wij zien dat in de meeste gevallen het voor ondernemingen belangrijk is om juist nog meer te focussen en nog sterker te worden in een specifieke niche. Hier is vaak minder kapitaal voor nodig en liggen vaker kansen dan proberen de grootste te worden.
Als je dus geen duidelijke keuze maakt dan is het nog maar zeer de vraag of je de komende 10 jaar zult overleven.
- Binnen 24 uur reactie
- Spreek een ervaren expert
Spreek een digitaal strateeg
Spar met een ervaren digitaal strateeg
Niet kiezen is niet overleven
Een Analogie:
Koeien staan over het algemeen graag dicht bij elkaar. Zo kunnen koeien zichzelf herkennen, het voelt veilig en comfortabel en ze hoeven niet zelf na te denken (dat doet de kudde wel voor ze) Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg.
Een koe tussen de kudde:
- Staat in de poep
- Staat in de pies
- Moet zoeken en vechten voor vers gras
Een koe buiten de kudde:
- Staat in vers gras
- Heeft alle ruimte om zich heen
Kortom, kies en wordt wereldberoemd in je eigen niche
Stadia in digitaal volwassen worden
Er zijn een aantal stadia te onderscheiden waarin B2B bedrijven online volwassen worden.
Stadium 0: De website als visitekaart
De website is geschreven als een digitale flyer. Er wordt online met name gezonden en de content die ontwikkeld wordt is vooral push en niet pull.
Digitale marketing gaat om het maken van helpende content. Content die de bezoeker helpt in zijn keuzeproces, met de problemen waar hij of zij mee zit, worden niet getoond op de website en via andere marketingmiddelen.
“Delen is vermenigvuldigen”
Stadium 1: Een website als salestool
Website en landingspagina’s in orde en basis in SEO
- Eenduidige messaging vanuit duidelijke missie/visie ( We print on products)
- Landingspagina’s op zoekwoorden ontwikkelen (write maps structuur)
- Conversie geïntegreerd op de landingspagina’s
- Opvolging via downloadbare pdf of afspraak / conversie
- Conversie meetbaar maken, waardoor ROI inzichtelijk is en marketing meetbaar wordt
# structuur van de video en landingspagina’s
- Probleem benoemen
- Probleem verdiepen
- Wat kun je hieraan doen
Stadium 2: gericht verkeer van buitenaf
A) Opbouwen van communitie / relatie
- manieren vinden om eenvoudig in contact te komen met de doelgroep
- de doelgroep uitnodigen voor “het platform”
- email adressen, linkedin relaties, social media community verzamelen en opbouwen
B) Advertenties op landingspagina’s inrichten
- Advertenties inrichten die naar de landingspagina’s leiden
- Conversie meten van de advertenties
Stadium 3: Waardengedreven content op behoefte van de klant
- Waardevolle content -bij voorkeur in de vorm van video -ontwikkelen
- Waardevolle content delen in de community
- Het gesprek openen zonder een direct commercieel belang “digitaal netwerken”
Stadium 4: Advertenties verbreden en uitbreiden SEO
- Landingspagina’s toevoegen
- Advertenties verbreden
- Conversie meten
- Pagina’s aanvullen met extra content voor SEO
- Content aan elkaar linken om een spinnenweb te maken van interne relevante links voor klanten
Stadium 5: Integreren van de digitale skills in jouw organisatie
- Iedereen maakt content (bereidheid)
- processen digitaliseren (CRM)
- projectmatig optimaliseren
Stadium 6: Online marketing als MT lid
Online marketing is onderdeel geworden van de management board. Op basis van data is klantgedrag en behoeften inzichtelijk en het is voor de organisatie eenvoudig om de klanten te bereiken.
Digitale strategieën om online te groeien
Er zijn een aantal digitale strategieën om te groeien.
3.1 De grootste worden /naamsbekendheid en de rest van de markt financieel verslaan (Zalando, Coolblue, Facebook). Deze strategie vergt grote budgetten en een lange aanpak +/- 10 jaar.
3.2 “Niche expert” worden met een specialistische oplossing en specialistische marketing waardoor je de zoekmachine domineert. Deze methode is effectief omdat je hierdoor aanwezig bent in zoekmachines op woorden waar potentiële klanten voorbij komen als het gaat om de oriëntatie in de start van een nieuw project of product aanvraag. Door vooral over problemen te bloggen die klanten ervaren kom je ook al in een vroeg stadium in de customer journey in beeld.
3.3 “Niche expert” + community waarin via co-creatie producten en diensten worden aangeboden en er persoonlijke gesprekken plaatsvinden over de ideeën en wensen van de klant.
3.4 Persoonlijke benadering Via Linkedin kun je persoonlijk potentiële klanten / specialisten benaderen. Hierdoor kun je 1-op-1 in gesprek komen. Dit is een traditionele cold sales strategie die digitaal makkelijker wordt. De gouden truc hierbij is om bij de openings gesprekken te vragen om “hulp” en niet om te agressief sales te bedrijven.
3.5 Mond-op-mond reclame. Veel b2b bedrijven vallen van de ene opdracht in de andere.
Alle strategieën
SEO Strategie
90% van de online aankopen start bij Google. Reden genoeg om een SEO strategie te hebben.
B2B Strategie
Zakelijke marketing hoeft niet onpersoonlijk te zijn!
Leadgeneratie Strategie
De juiste leads genereren voor jouw business is het gevolg van een aantal strategische keuzes.
Website Strategie
“Yes, onze nieuwe website lost alle problemen op!” Pas je op? Want In de praktijk scoren nieuwe websites vaak slechter dan bestaande websites.
Digitale Strategie
Een digitale strategie begint bij het hebben van digitale visie. Wat gaat er de komende jaren gebeuren? Welke verschuivingen zijn er in de markt en hoe gaat jouw businessmodel standhouden?