Iemand die producten of diensten online in de markt zet wordt een online marketeer genoemd. Andere woorden hiervoor zijn internetmarketeer of digital marketeer.
Online marketeers verrichten online werkzaamheden zodat een bedrijf de bedrijfsdoelstellingen kan halen. De online marketeer zal eerst een strategie uitdenken voordat hij begint aan de uitvoering hiervan. Zowel het strategische als het uitvoerend aspect vallen onder verantwoordelijkheid van een online marketeer.
Wat is de betekenis van online marketeer?
Online marketing is eigenlijk een verzamelterm van alle mogelijk technieken die gebruikt worden om producten en dienst online in de markt te zetten. Dus alle werkzaamheden die op het internet verricht worden om producten en diensten onder de aandacht te brengen van een specifieke doelgroep. Online marketing is voor vrijwel elk bedrijf onderdeel van de strategie.
Wat doet een online marketeer?
Online marketeers helpen bedrijven bepaalde doelen te behalen. Je bent dus verantwoordelijk voor de verbetering van de marktpositie van een bedrijf of product of het creëren van een marktpositie van een bedrijf of product.
Om dit te kunnen doen wordt er vaak gewerkt met (web)designers, developers en copywriters.
Voordat online marketeers aan het werk kunnen gaan, is het nodig onderzoek te doen naar de behoefte van de consument. Als dit helder kunnen de marketingactiviteiten precies worden ingespeeld op de consument. Je kan hierbij een klantpersona maken.
Werkzaamheden
- Zoekwoorden analyses maken
- Online concurrentieanalyses maken
- Conversie optimalisatie
- Online campagnes opstellen
- Website analyses maken door middel van Google Analytics
- Adverteren op de marketplaces
- Zoekmachine optimalisatie
- A//B testen uitvoeren