Purpose driven zijn. Is het simpelweg een trend of een grote gedragsverandering? Wij leggen je vandaag uit wat ‘purpose driven zijn’ is, waarom het zo belangrijk is en vooral hoe je het zelf kan toepassen. Meegaan met de trends is slim, maar je moet ook weten waarom je het doet.Â
Wat is het precies?
Veel bedrijven, en mensen, werken en doen dingen vanuit een bepaald commercieel belang. Het tegenovergestelde hiervan is dingen doen vanuit je morele overtuiging.Â
Je doet dingen omdat je impact wilt hebben op, een gedeelte van, de maatschappij. Je purpose staat voor het grotere effect van alles wat je doet.Â
Waarom moet je purpose-driven zijn?
Door in te spelen op actuele gebeurtenissen in de maatschappij laat je zien wat jouw kernwaarden zijn als bedrijf zijnde. Daarnaast inspireer je mensen. Zowel klanten als werknemers raken geïnspireerd door geregeld te zien waar jij je mee bezighoudt en wat jou raakt. Het uitdragen van een consistente purpose zet jou op de kaart. Lees hier een artikel dat wij al eerder hebben geschreven over de redenen om purpose driven marketing in te zetten.Â
De merkwaarde van jouw bedrijf stijgt enorm als jij je succesvol verbindt aan een positieve purpose. Het vertrouwen vanuit de consument in jou als organisatie stijgt en zal ook te zien zijn in de omzet. Maar zorg ervoor dat jij je verbindt aan een purpose die je aan het hart ligt en die je kan nastreven.Â
Hoe kan ik klanten en werknemers betrekken?
Hoe mooi is het om klanten en werknemers te betrekken bij jouw purpose?Â
Dit kan aan de hand van storytelling, vertel over je beweegredenen. Waarom is jouw purpose eigenlijk jouw purpose? Wat voel je erbij? Wat zijn je doelen? De antwoorden op dit soort vragen geven jouw klanten en werknemers duidelijkheid en achtergrond. Jouw purpose krijgt pas écht waarde als je erover vertelt. Breng je morele waarden over naar je klanten en werknemers en daag hen uit om ook na te denken over hun purpose.Â
Daarnaast is het ook belangrijk om te blijven reflecteren op je purpose. Wat kan je doen om jouw purpose beter na te streven? Moet je misschien je purpose verleggen? Laat je werknemers meedenken over dit soort kwesties.Â
Je vraagt je misschien af wat de purpose van Social Elephant dan is. Wij willen graag jonge talentvolle mensen opleiden binnen het vakgebied van online marketing. Daarnaast vinden wij een fijne werkplek voor deze jonge mensen heel erg belangrijk. Vriendschap maakt een klein bedrijf groot, een spreuk die elke dag te merken is op kantoor!Â