Hoe je aan waardevolle leads komt
Waardevolle leads, dat wil iedereen wel. Met 10+ jaar ervaring in het genereren van krachtige leads helpen we jou op weg met de volgende tips:- Tip 1: Kies een niche markt, met een niche probleem en een niche doelgroep
- Minder kans op concurrentie
- Onderscheiden ten opzichte van andere bedrijven
- Meer gerichte leads
- Tip 2: Wees aanwezig op het juiste moment in de customer journey
De customer journey kent vele fases waar je in contact bent met jouw klant. Wees daarom aanwezig op de cruciale momenten. Zorg ervoor dat je aanwezig bent wanneer jouw klant wellicht over wil gaan tot een aankoop. Beïnvloed de koopbeslissing van de klant door er te zijn.
- Tip 3: Deel je kennis
Het delen van kennis is essentieel om jouw doelgroep te bereiken. Jouw doelgroep is namelijk op zoek naar deze kennis en jij biedt het hun. De voordelen hiervan zijn:
- Jouw doelgroep komt vaker bij je terug
- Je bent altijd zichtbaar voor jouw doelgroep
- Je bouwt vertrouwen op
Hieronder krijg je meer gerichte leads en laat je zien dat jij de expert bent.
Spar 30 minuten met een digitaal strateeg!
- Tip 4: Gebruik de psychologie van schaarste
De psychologie van schaarste: één van de vormen van neuromarketing. Het is extreem effectief en zorgt binnen no-time voor extra leads. Laat mensen niet uitstellen.
Een voorbeeld van schaarste: Stel je voor: er wordt geshopt bij een online kledingwinkel. De maat wordt gekozen, toegevoegd aan het winkelmandje en door naar de betaling. Dit winkelmandje wordt meestal opgeslagen voor een volgende bezoek. Oftewel: er kan uitgesteld worden. Met de psychologie van schaarste trigger je de klant om toch de juiste keuze te maken.
Handige trucjes die je kunt gebruiken om schaarste toe te passen zijn:
- Zet bij een lage voorraad bij hoeveel er nog over is om de druk te vergroten
- 'Nog maar een aantal plekken beschikbaar'
- Korting is nog maar 5 uur geldig
- Wacht niet te lang, want vol = vol
Dus wat als de voorraad bijna op is? Of als het produt ‘limited edition’is? Dit zal de bezoekers mogelijk stimuleren tot een aankoop door de druk die ontstaat.
- Tip 5: Stuur persoonlijke boodschappen naar jouw doelgroep via LinkedIn
Een emotionele connectie maken met jouw klant is essentieel om jouw marketing effectief te maken. Stuur daarom persoonlijke boodschappen naar jouw doelgroep via LinkedIn, maar let op: geen klant is hetzelfde. Hiermee optimaliseer je de klantbeleving en bewerkstellig je een emotionele connectie.
LinkedIn is het platform hiervoor. Het zit vol met professionals en is de plek om te netwerken door persoonlijke berichten te sturen. Stel hierbij een hulpvraag om het gesprek te starten. Ook zie je meteen in een notendop informatie over een bepaald bedrijf of persoon.
LinkedIn is daarnaast extreem effectief voor het delen van je expertise met je doelgroep. Doe dit daarom vaak om jouw doelgroep te bereiken.
- Tip 6: Wees direct aanwezig waar de klant is: adverteer via Google Ads
Adverteren via Google Ads, de tool om zichtbaar te zijn voor jouw doelgroep. Je bent direct aanwezig door bovenin de zoekresultaten te staan met jouw product of dienst. Extreem effectief dus.
Door het gebruik van Google Ads zorg je ervoor dat jouw doelgroep jouw aangeboden product snel kan vinden. Alleen geïnteresseerden kunnen de advertentie zien. Dit doe je door de zichtbaarheid af te bakenen op bepaalde kenmerken van de doelgroep. Denk aan leeftijd, geslacht, etc. Ook doe je dit door te focussen op zoekwoorden waar je doelgroep op zoekt die aan het licht zijn gekomen in een zoekwoordenanalyse.
Bovendien kun je ook meteen inzien hoe goed Google Ads werkt (of juist niet). En kun je aanpassingen doen. Bij elke klik betaal je aan Google. De voordelen van Google Ads zijn:
- Snel gevonden worden
- Zichtbaar voor geïnteresseerden
- Direct inzicht in de resultaten
- Tip 7: Richt je op gemiddelde kosten per lead
Maak inzichtelijk hoeveel je per lead kunt besteden en wat je daadwerkelijk uitbesteed aan 1 lead. Beantwoord de vraag hoeveel klanten je nodig hebt om 1 lead te genereren.
Maak de verschillen per platform inzichtelijk en optimaliseer per platform. Splits bijvoorbeeld de kosten op in verschillende kanalen voor leads: social media, externe platformen, advertisement, etc.
Ook waardevolle leads genereren? Ga aan de slag!