ARTIKEL

Drie tips voor zoekmachine optimalisatie (SEO)

Hoe kan jij ervoor zorgen dat je in de top 10 tevoorschijn komt als iemand op jouw soort product of dienst Googelt? Door zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, slim te verwerken in jouw website! En hoe doe je dat dan? Door middel van kleine aanpassingen die niet veel tijd kosten, kun jij het verschil maken in jouw vakgebied. SEO draait om het inzetten van trucjes waardoor je naar binnen sluipt bij de algoritmes van Google. Ben je benieuwd hoe jij gratis zoekmachine optimalisatie beter kunt inzetten? Lees hieronder drie tips voor maximale optimalisatie!

1. ‘Content is king’

Misschien heb je de term ‘content is king’ vaker gehoord. Dit is namelijk een van de belangrijkste trends van nu. Zonder content bereik je geen zoekmachine optimalisatie! Door middel van nuttige content word jij beter vindbaar. Belangrijk hierbij is dat de content over verschillende aspecten binnen jouw vakgebied gaat. Je kunt bijvoorbeeld blogs gaan of laten schrijven over actuele onderwerpen in het interessegebied van je doelgroep. Hierdoor trek je meer geïnteresseerde bezoekers naar jouw website en als gevolg genereer je meer traffic, en uiteindelijk conversie. Je kunt alleen niet zomaar content op de website plaatsen  en hopen dat het goedkomt. Hier zit namelijk ook een gedachte achter.

2. Achterhaal je zoektermen

Want met losse content kom je er niet! Je moet ook goed kijken waar jouw doelgroep naar zoekt en daarop inspelen. Via een gratis Google Adwords account kun je gemakkelijk zien op welke woorden jouw doelgroep zoekt en hoeveel concurrentie je op deze woorden hebt van andere bedrijven. Zoek je bijvoorbeeld op ‘dierenwinkel’, dan krijg je onwijs veel  algemene resultaten met veel concurrentie. Maar als je op ‘dierenspeciaalzaak Utrecht’ zoekt, krijg je veel gerichtere resultaten. Bovendien kan je checken hoeveel er maandelijks gemiddeld op de zoektermen gezocht wordt, dus dan kom je erachter of je kunt scoren. Met andere woorden: maak jouw zoektermen specifiek, maar let erop dat je doelgroep er wel naar zoekt (en dat de concurrentie niet te hoog ligt).

3. Optimalisatie

Nu weet je dus op welke zoektermen jouw website gevonden wordt. Stel dat je na het lezen van dit artikel enthousiast aan het bloggen bent gegaan, let dan wel hierop: de algoritmes van Google kijken gericht naar een aantal punten. Hier volgen een aantal tips waardoor Google jouw content wel ziet zitten:

  • Gebruik jouw zoekterm relatief meer in de eerste 100 woorden van de tekst.
  • Neem jouw zoektermen op in bullet points.
  • Plaats jouw zoektermen in koppen en tussenkoppen (inclusief HTML code) in de tekst.
  • Voeg een button of link naar de contactpagina toe aan de tekst.
  • Zorg ervoor dat de tekst minimaal 300 woorden heeft, anders erkent Google het niet.

Wij hebben jou nu een aantal handvatten gegeven om aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie. Kom je er toch niet uit? Neem gerust contact met ons op!

Meer artikelen

  •  

    LET OP: De GDPR: General Data Protection Regulation komt eraan!

    25 mei 2018 is een belangrijke datum voor alle bedrijven en organisaties uit alle EU-landen. Vanaf die dag is de GDPR van kracht. Als een bedrijf voor die tijd niet voldoet aan alle regels kan dit …
  •  

    Wat is big data?

    Wat is big data? Big data, essentieel en nuttig om waardevolle informatie te hebben voor de online marketing van jouw bedrijf. Het is makkelijk te vinden en is ook nog eens eenvoudig te …
  •  

    Het belang van een goede call-to-action

    Een call-to-action is een button die je, meestal onderaan, op je pagina plaatst om de bezoeker aan te sporen tot actie.

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)