ARTIKEL

Wifi analytics is de Google analytics voor de fysieke winkel

Google analytics biedt retailers de optie om het online winkelgedrag van consumenten in kaart te brengen. Met deze inzichten personaliseren retailers de websites naar de voorkeuren en karakteristieken van de klant. Dit is een voordeel waar fysieke winkels tot enige tijd geleden geen gebruik van konden maken.

Door het gebruik van wifi analytics zijn fysieke winkels nu in staat om steeds meer informatie te verschaffen over het winkelgedrag van klanten. Dit zorgt ervoor dat de fysieke winkel steeds beter op de voorkeuren van de klant kan inspelen.

Wat is wifi analytics?

Wifi analytics is een software systeem die de verschillende klantbezoeken overzichtelijk in kaart brengt. Zo laat het zien hoe de klanten zich in de winkel bewegen, maar ook hoe lang ze ergens staan. Dit is mogelijk doordat het signaal van de smartphone wordt ontvangen op een van de geplaatste routers. Het is dus niet nodig dat de bezoeker een applicatie download. Dit zorgt ervoor dat een groot aantal winkelbezoekers geanalyseerd kan worden.

Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Het is belangrijk om te weten dat er geen daadwerkelijke verbinding tussen de router en de smartphone hoeft te zijn om de klant te kunnen volgen. De smartphone zend namelijk om de vijftien seconden een signaal uit wat wordt opgevangen door de router. Wanneer er meerdere routers zijn kan er worden geschat waar de persoon in kwestie zich bevindt.

Het software systeem is ook zodanig afgesteld dat mogelijke afwijkingen of fouten in de observaties worden gecorrigeerd. Wanneer de gedragspatronen worden verwerkt tot bruikbare informatie kan er worden uitgegaan dat dit een redelijk betrouwbare weergave is van de realiteit.

Een nadeel van wifi analytics is dat klanten in eerste instantie anoniem zijn. Dit is niet het geval als de klant er bewust voor kiest om akkoord te gaan op de voorwaarde en het wifi netwerk accepteert. De klant kan dan geïdentificeerd worden. Daarnaast kan de wifi verbinding voor marketing doeleinde gebruikt worden. Zo kunnen er e-mails, sms of coupons naar de bezoekers in de winkel worden gestuurd. Op deze wijze kan je berichten specificeren naar het winkelgedrag, demografische elementen en bijvoorbeeld het weer.

Kom snel een paraplu bij ons in de winkel halen. Het blijft nog zeker anderhalf uur regenen. Daarnaast zijn de paraplu’s met 50% afgeprijsd.

Als laatste biedt de data een basis om KPI’s meetbaar te maken (e.g., hoeveel mensen lopen er voorbij). Dit geeft beter inzicht hoe de winkel functioneert op zichzelf, maar ook ten opzichte van andere winkels. Zo kan er een benchmark worden opgezet van winkels die hetzelfde merk dragen, maar op een andere locatie zitten.

Conclusie

Wifi analytics beidt winkels de optie om meer inzicht te krijgen over het gedrag van haar klanten. Hierdoor kunnen winkels hun aanbod meer specificeren naar de voorkeuren van de klant en vergelijkbare klantervaring aanbieden als online retailers.

Meer artikelen

  •  

    Hoe werken wij met Google Ads?

    Wij werken graag met Google Ads, een advertentieprogramma van Google waardoor wij op bepaalde zoektermen kunnen adverteren voor onze klanten. De advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten …
  •  

    We heten Fred welkom; de nieuwste Google algoritme update

    Eens in de zoveel tijd doet Google een update in haar algoritmen. Dit doet het bedrijf om ervoor te zorgen dat websites niet vol zitten met SEO-trucs om zo hoog mogelijk in de ranking te komen. …
  •  

    3 tips om jouw productiviteit meteen te verhogen!

    Social Elephant laat bedrijven groeien, maar een bedrijf is niks zonder haar werknemers. Daarom delen wij vandaag tips over hoe jij de productiviteit van jouw medewerkers kan verhogen. Het fijne is …