ARTIKEL

Branding: Hoe jij het kan inzetten!

Jij als ondernemer wilt natuurlijk dat jouw merk bekend is onder consumenten en dat mensen je product graag willen kopen. Maar naamsbekendheid moet natuurlijk wel positief zijn, om het te laten werken. Om producten aantrekkelijk te maken voor consumenten, heb je in feite één ding nodig: branding.

Branding is een psychologisch proces bij de consument waardoor hij een bepaald beeld bij het merk vormt in het geheugen. Dit beeld wordt opgebouwd door verschillende associaties.

Er horen vier basisprincipes, of eigenlijk stappen, bij branding.

Merkidentiteit opbouwen

Het opbouwen van een merkidentiteit is ontzettend belangrijk om je uiteindelijk te kunnen gaan positioneren. Je straalt uit waar je voor staat en wat je wilt bereiken. Dit kan zijn aan de hand van een vaste huisstijl, zoals een logo en bepaalde kleuren. Het bepalen van deze kleuren is het begin van het opbouwen van je merkidentiteit. Maar ook het bepalen van kernwaarden hoort bij het opbouwen van een merkidentiteit.

De positionering van je merk

Als tweede is het enorm belangrijk om je merk te verbinden met iets unieks. Denk aan een kernwaarde of een bepaald voordeel. Op deze manier krijgen consumenten één woord in hun hoofd wanneer ze jouw merknaam horen. Je kan je merk of product koppelen aan een menselijke kernbehoefte zoals plezier of veiligheid, dit wordt ook wel positionering genoemd. Branding gaat dus dieper in op de associaties van een product dan de oppervlakkige laag, voor branding gebruik je bijvoorbeeld de kernwaarden van het merk of product.

De associaties versterken

De derde stap is het versterken van de associaties. Je koppelt in feite jouw merk aan concepten waar je consumenten al bekend mee zijn. Je neemt dit woord over en koppelt het overal waar je kan aan jouw merk, op elk medium. De communicatie wordt volledig gestroomlijnd met een focus op die ene associatie. De online en offline marketing worden op één lijn gesteld met de gekozen associatie. Je kan zelfs de manier waarop e-mails worden beantwoord en telefoontjes worden beantwoorden aanpassen aan de associaties die jij wilt koppelen aan je merk of product.

Storytelling

Een ander belangrijk onderdeel van branding is storytelling. Aan de hand van storytelling kan je namelijk als merk zijnde een bepaalde boodschap overbrengen die mensen raakt. Hiervoor kunnen beroemdheden worden gebruikt, maar vaak werkt het beter om meer herkenbare personages in te zetten. Bij storytelling hoeft het merk of het product niet heel expliciet naar voren te komen, het gaat juist om het verhaal. Ook op deze wijze creëer je associaties met je merk, maar je versterkt de al bestaande associaties ook.

Herkenbaarheid en consistentie

De laatste stap binnen jouw branding-optimalisatie proces is herkenbaarheid. Dit kan je doen door consistent dezelfde associaties aan te halen en dezelfde stijl te gebruiken. Dit gaat van taalgebruik tot het gebruik van bepaalde kleuren en lettertypen. Consistentie is key, en op deze manier creëer je vertrouwen!

Het is ontzettend interessant om te leren hoe consumenten zich verbonden voelen met een bepaald merk of product, maar nóg interessanter als je weet hoe je dit in je eigen voordeel kan inzetten. Spreek jouw doelgroep goed aan en creëer associaties bij ze!

Meer artikelen

  •  

    Meten is Weten!

    Wil jij weten hoe vaak jouw website bezocht wordt? Neem eens een kijkje bij Google Analytics.
  •  

    Zo zet je LinkedIn in als sales tool

    LinkedIn is meer dan een netwerk. Zet het succesvol in als salestool middels deze tips.
  •  

    Voorbereiding op de nieuwe AVG wet

    Door de enorme toename in het dataverkeer en de steeds sneller ontwikkelde technologie is er besloten om een nieuwe privacy wet in te laten gaan (AVG). Dat houdt in dat de persoonsgegevens nu nog …

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)