Dé trend op het gebied van online marketing is personalisatie. Deze trend wordt geholpen door steeds meer automatisering op het gebied van data verzameling en verwerking. Dit zie je bijvoorbeeld al terug in gepersonaliseerde advertenties op bijna alle websites en in heel veel apps. Dit is het resultaat van het accepteren van cookies op bijvoorbeeld webshops en zoekmachines. Hierdoor wordt er automatisch bijgehouden waar je naar gezocht hebt en waar jouw interesses liggen.
De gemiddelde social media gebruiker wordt dagelijks overspoeld met zoveel prikkels en content dat het een must is geworden om de content specifiek aan te laten sluiten bij iedere individu. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je onnodig veel tijd en geld investeert in advertenties die geen conversie opleveren!
Daarnaast is het een manier om jouw content bij de juiste doelgroep aan te laten komen. Het zou natuurlijk zonde zijn als jouw website, waar je veel tijd in hebt gestoken, door niemand bekeken wordt.
Hoe en wanneer te personaliseren?
De meest gebruikte manier om marketing te personaliseren is e-mail-marketing. Hierbij valt het toevoegen van de naam van het bedrijf bij de aanhef al onder personalisatie. Het overgrote deel is dus niet echt gepersonaliseerd, maar toch heeft dit al effect. Alleen al het (automatisch) toevoegen van de aanhef en contactpersoon aan een e-mail zorgt ervoor dat de e-mail vaker geopend wordt. Als een e-mail vaker geopend wordt, klikken ze ook vaker door. Zodra er doorgeklikt wordt naar jouw aanbieding of website is de kans groter op conversie en uiteindelijk inkomsten.
Je kan je aanbiedingen en acties ook sturen naar klanten die in het verleden al een vergelijkbare product of dienst hebben afgenomen. Deze eenvoudige manier van personalisatie kan al snel zorgen voor een vervolg aankoop en een langdurige klantrelatie.
Hyperpersonalisatie
Hyperpersonalisatie gaat nog een stap verder. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van zoveel mogelijk beschikbare informatie om echt tot op de persoon of bedrijf te personaliseren. Dit is eenvoudiger wanneer een bedrijf al bekend is met de klant en vanaf het eerste contactmoment begint met het registreren van zoveel mogelijk acties en gegevens van deze persoon of bedrijf.
Hyperpersonalisatie kan er wel voor zorgen dat klanten het “big brother” gevoel krijgen. Dit kan voorkomen worden door bewust niet alle informatie te gebruiken bij de personalisatie die voorhanden in. Zo is informatie die echt persoonlijk is (geloof, seksuele voorkeur, huwelijkse staat, etc) iets wat je gewoon niet “hoort” te gebruiken.
Met het oog de GDPR zal hyperpersonalisatie lastiger worden. Een van de belangrijkste artikelen uit de nieuwe wetgeving bepaald dat informatie en data over personen alleen mag worden opgeslagen als hier vooraf expliciet toestemming is gegeven. Daarnaast mag deze informatie en data alleen bewaard worden zolang het voor een specifiek doel dient. Zoals het leveren van een dienst.
Filterbubbel
Bewust of onbewust heeft iedereen die het internet gebruikt wel eens te maken gehad met de filterbubbel. Makkelijk voorbeeld: Je hebt op google gezocht naar een nieuwe bank. Vervolgens zijn alle advertenties, op iedere website die je bezoekt, gericht op banken. Je komt op facebook artikelen tegen over de nieuwste revolutionaire bank, de geschiedenis van de bank en de andere opties voor een bank.
Het algoritme van de verschillende websites, helemaal de websites die verder weinig van jou weten, passen de content die jij ziet puur aan op de beschikbare informatie. In het voorbeeld was de beschikbare informatie: interesse in een bank (en daarbij wellicht locatie, kleur, prijsklasse etc).
De filterbubbel zorgt er niet alleen voor dat je een beperkt gevarieerd aanbod aan informatie krijgt, maar je krijgt dus ook heel veel informatie niet te zien.
Op de verschillende social media platforms gaat dit nog een stap verder. De algoritmes van deze website kunnen hun selectie baseren op veel meer informatie (die je zelf bewust of onbewust hebt achtergelaten). Hier ontstaat het probleem. Je krijgt alleen nog maar artikelen, nieuws, reclame en zelfs gesuggereerde personen te zien waarvan het algoritme heeft besloten dat deze aansluiten op jouw profiel. Hierdoor wordt je beperkt in de informatie die voor jou beschikbaar is.
De filterbubbel kan dus een negatief gevolg zijn van te eenvoudig of grootschalig om te gaan met personaliseren van content.
Conclusie
Met het personaliseren van berichten en advertenties kan je dus verschillende kanten op. Je kan een e-mail simpelweg personaliseren door alleen al de (bedrijfs)naam te gebruiken in de aanhef. Dit zorgt ervoor dat er meer doorgeklikt wordt en is er dus ook kans op meer conversie. Wel wordt het door de GDPR wet moeilijker om erg veel te personaliseren. Naast het personaliseren van de mail kunnen ook advertenties gepersonaliseerd worden. Door middel van cookies worden de advertenties in je browser aangepast op dat bepaalde artikel. Wel is het personaliseren dus erg belangrijk. Ben jij ook al klaar om (verder) te personaliseren?