ARTIKEL

Gepersonaliseerde content is een must!

Dé trend op het gebied van online marketing is personalisatie. Dit is een gevolg van steeds meer automatisering op het gebied van data verzameling en verwerking. Dit zie je bijvoorbeeld terug in gepersonaliseerde advertenties op bijna alle websites en in heel veel apps, wat het resultaat is van het accepteren van cookies op bijvoorbeeld webshops en zoekmachines. Het accepteren van cookies zorgt er namelijk automatisch voor dat er wordt bijgehouden waar je naar gezocht hebt en waar jouw interesses liggen.

Sociale mediagebruikers worden dagelijks overspoeld met zoveel prikkels en content dat het een must is geworden om de content specifiek aan te laten sluiten bij iedere individu. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je onnodig veel tijd en geld investeert in advertenties die geen conversie opleveren! Daarnaast is het een manier om jouw content bij de juiste doelgroep aan te laten komen.

Hoe en wanneer je moet personaliseren

De meest gebruikte manier om marketing te personaliseren is e-mailmarketing, waarbij het toevoegen van de naam van jouw bedrijf bij de aanhef al onder personalisatie valt. Het overgrote deel is dus niet echt gepersonaliseerd, maar toch heeft dit al effect. Alleen al het (automatisch) toevoegen van de aanhef en contactpersoon aan een e-mail zorgt ervoor dat de e-mail vaker geopend wordt. Als een e-mail vaker geopend wordt, klikken ze ook vaker door naar jouw aanbieding of website en is de kans op conversie en uiteindelijk inkomsten groter.

Je kan je aanbiedingen en acties ook sturen naar klanten die in het verleden al een vergelijkbaar product of dienst hebben afgenomen. Deze eenvoudige manier van personalisatie kan al snel zorgen voor een vervolgaankoop en een langdurige klantrelatie.

Hyperpersonalisatie

Hyperpersonalisatie gaat nog een stap verder. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van zoveel mogelijk beschikbare informatie om tot op de persoon of bedrijf te personaliseren. Dit is eenvoudiger wanneer een bedrijf al bekend is met de klant en vanaf het eerste contactmoment begint met het registreren van zoveel mogelijk acties en gegevens van deze persoon of bedrijf.

Echter kan hyperpersonalisatie er ook voor zorgen dat klanten het “big brother” gevoel krijgen, wat inhoudt dat je wordt gezien als de grote broer en ze je niet meer speciaal vinden. Dit kan voorkomen worden door bewust niet alle informatie te gebruiken bij de personalisatie die voorhanden ligt, zoals geloof, seksuele voorkeur, huwelijkse staat, etc.

Met het oog op de huidige privacy wet is hyperpersonalisatie lastiger. Een van de belangrijkste artikelen uit de wetgeving is namelijk dat informatie en data over personen alleen mag worden opgeslagen als hier vooraf expliciet toestemming is gegeven. Daarnaast mag deze informatie en data alleen bewaard worden zolang het voor een specifiek doel dient. Zoals het leveren van een dienst.

Filterbubbel

De filterbubbel, bewust of onbewust heeft iedereen die het internet gebruikt er wel eens mee te maken gehad. Een makkelijk voorbeeld die jij ook vast hebt meegemaakt: Je hebt op Google gezocht naar een nieuwe bank. Vervolgens zijn alle advertenties, op iedere website die je bezoekt, gericht op banken. Je komt op Facebook artikelen tegen over de nieuwste revolutionaire bank, de geschiedenis van de bank en de andere opties voor een bank.

Het algoritme van de verschillende websites passen de content die jij ziet aan op de beschikbare informatie. In het voorbeeld was de beschikbare informatie: interesse in een bank (en daarbij wellicht locatie, kleur, prijsklasse etc).

De filterbubbel zorgt ervoor dat je een beperkt gevarieerd aanbod aan informatie krijgt en je heel veel informatie niet te zien krijgt. Op verschillende socialmediaplatforms gaat dit nog een stap verder. De algoritmes van deze website kunnen hun selectie baseren op veel meer informatie (die je zelf bewust of onbewust hebt achtergelaten).

En hier ontstaat het probleem. Je krijgt alleen nog maar artikelen, nieuws, reclame en zelfs gesuggereerde personen te zien waarvan het algoritme heeft besloten dat deze aansluiten op jouw profiel. Hierdoor word je beperkt in de informatie die voor jou beschikbaar is. De filterbubbel kan dus een negatief gevolg zijn van te eenvoudig of grootschalig om te gaan met personaliseren van content.

Conclusie

Met het personaliseren van berichten en advertenties kan je dus verschillende kanten op. Je kan een e-mail simpelweg personaliseren door alleen al de (bedrijfs)naam te gebruiken in de aanhef, wat ervoor zorgt dat er meer doorgeklikt wordt en een grotere kans op conversie. Echter wordt het door de privacy wet moeilijker om alles te personaliseren. Advertenties kunnen ook gepersonaliseerd worden. Door middel van cookies worden de advertenties in je browser aangepast op jouw gegevens. Dit is enorm belangrijk en efficiënt. Het bereiken en bedienen van jouw doelgroep doe je namelijk met personalisatie.

Meer artikelen

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)