ARTIKEL

Marketingtrucs waar we allemaal intrappen

Marketingtrucs worden overal gebruikt, zowel online als offline. Dat we in deze trucjes trappen is psychologisch gezien onontkoombaar. Dit maakt het dan ook super effectief voor marketeers, die precies weten waar hun klant op reageert. Er zijn een aantal trucs waar iedereen van op de hoogte is, maar iedereen in blijft trappen. Trucs die vanwege de goede werking nog dagelijks terugkomen in het straatbeeld zijn:

1. Afprijzing

Een truc die veel bedrijven gebruiken is de truc van afgeprijsde producten. Want waarom zou je wachten op een landelijke uitverkoop als het artikel ergens anders al afgeprijsd is? Bedrijven maken vaak gebruik van de ‘van/voor’ strategie. Hier bieden ze een product aan die van een hoger bedrag naar een lager bedrag is afgeprijsd. Echter is het belangrijk om je af te vragen of je nou echt geld bespaart. Bedrijven gebruiken dit namelijk vaak als truc om een product af te prijzen terwijl het product eigenlijk niet extreem afgeprijsd is.

2. Verleidende prijs strategie

Stel je koopt bij een fastfoodketen een beker met drinken dan heb je drie maten waar je uit kan kiezen: small, medium en large. Het verschil in prijs van medium en large is veel kleiner dan dat van small en medium. De meeste mensen kiezen standaard voor een medium drinken. Maar doordat een medewerker vraagt ‘’wil je misschien voor €0,50 extra van medium naar large?’’ zijn veel mensen, vanwege het kleine verschil in prijs, snel geneigd het aanbod aan te pakken. Deze strategie laat de consument meer betalen dan ze in eerste instantie van plan zijn. Dit is een truc om de klant met een glimlach meer te laten betalen én ze het gevoel te geven dat ze een goede service hebben gehad.

3. Het dure item dat niet voor de verkoop is

Je kent het wel: je bent in een restaurant een enorm dure wijnfles staan voor €90,- per fles. Je vindt dit te duur en kiest liever voor die fles van €35,-. Dit betekent dat het restaurant erin is geslaagd jou te verleiden. Ze hebben namelijk expres een dure wijnfles erop gezet, om het aanbod van de goedkopere fles aantrekkelijker te maken. Hun doel is helemaal niet om die dure fles te verkopen. Natuurlijk had de consument van tevoren nooit bedacht om een fles te kopen in die prijsklasse. Maar door dit slimme trucje wordt het toch gekocht.

4. Het urgent maken van een product

Een tactiek die je vaak ziet, is ‘er zijn nog een x aantal beschikbaar’. Bijvoorbeeld bij het boeken van een vlucht. De vliegmaatschappij communiceert over de schaarste van haar product naar de klant; ‘’er zijn nog 3 stoelen beschikbaar voor deze prijs’’. De website onthoudt vervolgens het IP-adres van de desbetreffende klant waardoor de prijs van de stoelen het volgende bezoek weer hoger zijn, omdat de goedkopere stoelen ‘uitverkocht’ zijn. Echter, als je via een andere computer of telefoon terug komt op de site dan zijn de stoelen nog wel goedkoper beschikbaar. Veel consumenten weten dit niet dus kopen dan een stoel voor meer geld. Dit is de truc van het urgent maken van een product. Bedrijven laten het doen voorkomen alsof dit de beste optie is en de optie weggaat als je er niet voor kiest. Hierdoor zullen consumenten sneller tot een aankoop over gaan.

5. Het creëren van lokkertjes

Het creëren van lokkertjes om consumenten in de winkel te krijgen, om vervolgens winst te behalen middels impuls aankopen van de klant. Dit zie je bijvoorbeeld bij de supermarkt, maar ook bij de Mediamarkt. De Mediamarkt verkoopt bijvoorbeeld niet heel veel computers, maar wel veel accessoires die erbij horen. Hierdoor zul je sneller naar binnenlopen en zul je sneller overgaan tot een impuls aankoop.

6. Het doolhof effect

Het doolhof effect herken je waarschijnlijk wel van de IKEA. Je moet de hele winkel doorlopen om uiteindelijk bij de kassa te komen. Onderweg naar de kassa kom je altijd nog een paar leuke hebbedingetjes tegen die je kan gebruiken of gewoon wil hebben. Het ‘doolhof’ eindigt vaak ook in een koopjeshoek, waar je de ‘van/voor’ prijs weer tegenkomt. Hierdoor worden er veel impuls aankopen gedaan. Vaak zijn deze aankopen producten die je één keer gebruikt en daarna in een hoekje eindigen. Bedrijven passen de doolhof techniek dus toe om mensen impulsaankopen te laten doen en zo geld te verdienen aan de klant.

7. Waarnemingen marketing

Stel, je gaat een dagje winkelen. Je komt in een winkel met allemaal merkloze kleding en je ziet een wit T-shirt voor €10,-. Voor een merkloos T-shirt vind je dit al snel te duur. Maar stel je ziet precies hetzelfde witte shirt in een andere winkel. Dit keer hangt er echter een kaartje aan van een bekend merk en betaal je er €40,- voor. Dan is dit ineens een erg goede deal en koop je het shirt wel. Dit is waarnemingen marketing. Je ziet het merk, dus je zult het sneller kopen. En dat terwijl je eigenlijk €30,- te veel betaalt voor de naam van het merk aan je shirt.

8. Niet afgeronde prijzen

Iets wat goed werkt met de verkoop, en tegenwoordig zelfs niet meer weg te denken is, zijn onafgeronde prijzen. Een klassieke marketingtruc. Mensen grijpen namelijk sneller naar een product van bijvoorbeeld €3,99 dan €4,- terwijl het toch echt even duur is. Mensen zijn hier gevoelig voor en vinden afgeronde getallen te veel, terwijl het onafgeronde getal ongeveer hetzelfde is.

Allemaal leuk en aardig deze trucs, maar hoe voorkom je nou dat je in deze trucjes trapt? Het is niet echt te voorkomen, omdat het kopen van een aanbieding of een ‘koopje’ in ons zit. Iets wat je voor jezelf kan bedenken als je een aanbieding ziet is ‘’heb ik dit product echt nodig?’’. Door jezelf deze vraag te stellen ben je jezelf meer bewust van wat je gaat kopen en wat niet.

Meer artikelen

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)