Wat is Social Media?

Social media zijn alle online platformen die het mogelijk maken om voor een interactie te zorgen tussen de gebruikers. De gebruikers van deze platformen kunnen via verschillende manieren informatie delen met elkaar. Ze kunnen meestal ook foto’s en/of video’s delen en wordt vaak ook gebruikt als marketingmiddel.

De populairste platformen van social media zijn: Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Instagram Tiktok en Snapchat. Ieder platform heeft zijn plus- en minpunten. Als je deze kanalen wilt inzetten voor zakelijke doelen, kijk je naar welke platformen het meest geschikt voor jouw doeleinden. LinkedIn is meer geschikt voor zakelijk en business to business. LinkedIn wordt ook eerder gebruikt worden om vacatures te promoten. Instagram gebruik je veel vaker voor het promoten van producten zoals kleding en make up of zelfs restaurants. 

 

Het gebruik van social media

Social media kan voor verschillende zaken gebruikt worden. Mensen kunnen hun eigen identiteit ontwikkelen of een invloed of macht uit oefenen op andere. Het wordt dus niet alleen gebruikt voor sociale interactie, het verkrijgen van gegevens of entertainment.

Meestal gebruiken de platformen een feed. Dit wordt opgebouwd vanuit een algoritme. Het kanaal dat wordt gebruikt zal een eigen feed opbouwen. De feed is gebaseerd op basis van likes, reacties en share. Het algoritme levert voor elke gebruiker weer andere resultaten op.

 

Verschillende gebruikers

We kunnen de gebruikers indelen in verschillende vormen van gebruik; consumeren, bijdragen en creëren.

 ‘Consumerende gebruikers’ zijn het minst actief van de type gebruikers, ze bekijken foto’s en video’s maar reageren niet of ze lezen bepaalde product ervaringen maar zonder zelf informatie te creëren.

Het type gebruiker ‘bijdragen’ zijn gebruikers die reageren onder video’s en foto’s en nemen deel aan discussies.

‘Creators’ zijn meestal actieve gebruikers die bepaalde informatie, video’s, foto’s of reviews produceren.

Social media wordt tegenwoordig ook gebruikt om te communiceren met de buitenwereld. Het laatste nieuws wordt gedeeld, bedrijven delen informatie die interessant is voor hun doelgroep. Je ziet ook dat social media meer en meer gebruikt om klachten te uiten aan bedrijven, die er dan ook via deze kanalen op reageren.