KENNISBANK

Wat is Online Adverteren?

Online adverteren is precies wat de naam zegt: adverteren via het internet. Dit kan zowel via de zoekmachine, social media kanalen als op websites en e-mails.  Er zijn verschillende manier om online te adverteren.

Hieronder bespreken we een paar soorten advertenties:

tekstadvertentie: Een tekstadvertentie is een advertentie waar uitsluitend tekst in wordt verwerkt. 

product/ shopping advertentie: Bij shopping advertenties krijgen mensen gelijk een product te zien in de zoekmachine als ze een relevante term opzoeken. 

Beeldadvertentie: Hierbij wordt zowel een afbeelding als tekst gebruikt. 

videoadvertentie: Hierbij wordt een video gebruikt.

Hoe kan je adverteren via Google?

Als je wilt adverteren op google is kan naar google ads gaan. Als je eenmaal je website hebt gekoppeld, kan je verschillende campagnes maken om bezoekers naar je website te halen. Als je adverteert via google kom je gelijk bovenaan de zoekresultaten te staan als je bereidt bent om hierin te investeren.

Hoe werkt online adverteren in een zoekmachine?

Als iemand zoekt naar een online marketing bureau in Utrecht, krijgt hij gelijk resultaten te zien. Deze zoekresultaten zijn zowel advertenties als organische resultaten. Om hoog in de organische resultaten te komen, is erg veel werk nodig. Vandaar dat het wellicht interessant is om te adverteren in een zoekmachine. 

Dit doe je door allereerst te onderzoeken welke termen relevant zijn voor de dienst of product die je aanbiedt. Als je dit gedaan hebt, kan je een campagne maken om op deze termen te adverteren. Als iemand dan in Google zoekt ‘’online marketing Utrecht’’ kom je gelijk bovenaan de zoekresultaten. Je betaald alleen als iemand op de advertentie klikt die je hebt gemaakt. 

Maar natuurlijk zijn er meerdere bedrijven die op deze term gevonden willen worden. Daarom is er voor elke zoekterm een veiling waarbij de advertentie gaat naar degene die bereidt is het meest te betalen. Als de landingspagina (de pagina waarnaar een advertentie verwijst) aansluit op de desbetreffende zoekterm, wordt de kosten voor de advertentie lager.

Google bepaald of een landingspagina goed is door te meten hoe lang een websitebezoeker op een bepaalde pagina blijft. 

In Google kan je zowel adverteren in het search network als display network. Het search network is zoekmachine, het display network is een netwerk van miljoenen sites die gebruikt maken van het advertentieprogramma van google. Dit kunnen zowel websites als apps zijn. De advertenties binnen het display network kunnen zowel afbeeldingen als video’s zijn.  

Het fijne van online adverteren is dat je exact kan meten welke advertenties wel en niet geld opleveren. vandaar dat vrijwel elke organisatie dit doet op het moment.

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)