Een podcast is de manier om je kennis te delen en jouw doelgroep te bereiken. En jouw doelgroep luistert er graag naar. Maar waarom zijn podcasts zo populair? En welke stappen moet je zetten om tot een podcast te komen die de interesse van de kijker blijft triggeren? Je leest het hieronder!
Een podcast is de manier om jouw doelgroep te bereiken. Maar wat zijn podcasts?
Podcasts zijn digitale audio-opnames waarin je luistert waarin je luistert naar een gesprek tussen experts. De experts delen hierin hun kennis en ervaring, zodat de luisteraar ervan leert. Een podcast is dus de manier om nieuwe ideeën en perspectieven te ontdekken. Het kan gaan over een willekeurig onderwerp om over te sparren, een samenvatting van een boek of een film of over onderwerpen voortkomend uit jouw ervaringen.
Podcasts zijn razend populair en zijn de tool om je doelgroep te bereiken. Ze hebben vaak alleen audio. Er zijn ook podcasts met aanvullend beeld. Een podcast werkt vaak met afleveringen waardoor de kijker bij elke aflevering nieuwe kennis genereert. Voordelen van een podcast zijn:
Nu hoor ik je denken: Leuk die informatie, maar hoe moet ik een podcast tot leven brengen? Volg de volgende stappen:
De volgende stappen kun je aanhouden om te beginnen:
Met deze stappen kun jij jouw eigen podcast tot leven brengen. Echter raden wij aan om gelijk een paar afleveringen te maken voordat je ze publiceert, zodat je een aantal afleveringen hebt om te delen met jouw doelgroep.
Jouw podcast tot leven brengen kan onder begeleiding in onze studio. Hier zorgen wij voor kraakheldere audio en haarscherpe video met de beste apparatuur. Wij kunnen ook de postproductie voor jou doen!
Het tot leven brengen van jouw podcast ziet er als volgt uit: samen bepalen wij de datum en het aantal personen. Zodra je in de studio bent beginnen we met een kop koffie! Wij zorgen ervoor dat de setting al klaar staat. Jij en de gasten hoeven dan alleen nog te gaan zitten en de agendapunten te bespreken. Daarna maken we een leuke grap als je nog wat zenuwachtig bent en gaan we van start met het opnemen van jouw podcast. Na afloop kunnen wij de postproductie doen, indien jouw voorkeur hierbij ligt.
Bloed nieuwsgierig geworden naar het opnemen van jouw podcast in onze studio? Kijk op www.podcastjungle.nl voor meer informatie!
Stap 1: De expert(s) overtuigen
De echte experts vinden het vaak spannend om hun kennis te delen. Ze zijn autodidact en voor hen is alles logisch wat ze doen. Helaas is het niet voor iedereen logisch en daarom is er juist voor deze experts een reden om kwalitatieve content te produceren. Deze content maakt het mogelijk om de dingen die ze doen voor meer mensen mogelijk te maken.
Een niche markt kenmerkt zich door een doelgroep met een specifiek probleem. Wie is de doelgroep en wat is hun specifieke probleem? Door dit te definiëren krijg je kraakhelder voor wie je wat wilt betekenen. Dit is het startpunt en is noodzakelijk om de volgende stappen goed uit te kunnen voeren.Stap 3: Slimme content productie
Het geheim van slimme content productie is content schaalbaar produceren. Als je bijvoorbeeld podcasts maakt waarin een expert iets uitlegt, kun je deze podcasts gelijk gebruiken als input voor je socialmedia posts, landingspagina’s en voor andere soorten content. Je kunt het gebruiken in de vorm van korte filmpjes en als input voor het schrijven van een boek of artikelen. Zo rollen er uit een stuk content, veel meer stukken content, slim, hè.
Je bent niet zomaar expert, dus moet je hier nog wel wat voor doen. Je moet het claimen. Dit doe je door bewijskracht. Laat jezelf zien als gast in andere podcasts, interview experts die al een expertise status hebben bereikt, plaats reviews en laat zien hoe groot jouw community is. Zo straal je expertise uit en claim je je expertpositie.
Nu je alles in gang hebt, is het zaak om je community op te bouwen. Deze community bouw je op door mensen te faciliteren, bijvoorbeeld door het organiseren van events, het opnemen van webinars en het geven van gratis trainingen. Op deze manier zorg je ervoor dat meer mensen tegelijk meer weten over jouw inhoud en kennis. Belangrijk hierin is dat je ervoor zorgt dat je op verschillende kanalen jouw doelgroep actief vraagt om fan te worden van jouw community. Wel moet hier waarde voor hen inzitten die ze ergens anders niet kunnen vinden.