SEO strategie

90% van de online aankopen start bij Google. Reden genoeg om een SEO strategie te hebben. Het vindbaar maken van content in zoekmachines vergt iets meer voorbereiding en het maken van keuzes, dan enkel veel content te  schrijven. Door keuzes te maken over; welke content, op welk platform, met welke kans effectief gaan ga jij gericht aan de slag. 

Een SEO strategie bestaat uit 4 elementen:

1. Kies jouw unieke zoekwoorden

2. Weet welke content je op welke plek moet publiceren

3. Weet hoe content jouw doelgroep gaat raken 

4. Weten hoe je de content gaat  produceren

1. Kies jouw unieke zoekwoorden

Een zoekwoorden analyse maken is echt een specialisme. Een goede zoekwoorden analyse kan alleen gemaakt worden door iemand die de volgende vaardigheden bezit: 

Wij zien dan ook dat ervaren digitale strategen met 7+ jaar ervaring significant andere conclusies uit zoekwoorden analyses trekken dan medewerkers  of eenmalige zoekwoorden analyse makers.

Een goede zoekwoorden analyse laat zien:

Stilstaan is achteruitgaan in de moderne tijd.

Tegenwoordig gaat de technologie zo snel, dat je kan denken dat je bedrijf het beste is en je beter niks kan veranderen. Dat blijkt vaak niet het geval kijk naar Nokia en de Free Record Shop. (Iedereen weet hoe het met deze bedrijven is geëindigd) .

Om boven water te blijven als bedrijf moet je soms risico’s nemen. Wij weten ook dat innovaties risico’s met zich meebrengen. Doordat de technologie zo snel ontwikkeld moet je zelf mee ontwikkelen. Het is nu de tijd van digitale business modellen, het is tijd om je nieuwe koers te bepalen. De vraag is alleen: Hoe kan jij ervoor zorgen dat bestaande klanten met je mee gaan? 

Spar met een digitaal strateeg over jouw analyse

2. Weet welke content je op welke plek moet publiceren

Het kiezen van het juiste platform voor jouw content is uiterst belangrijk. Elk platform vereist een andere vorm van content. Om te bepalen welke content op welk platform past heb je hulp nodig van een digitaal strateeg.

Om tot de conclusie te komen moet je weten wat je met de content wil bereiken

We zien online enorm veel content verschijnen, dus om op te vallen moet je de basis in orde hebben. Als je weet wie je wil bereiken, met welk doel en op welk platform dan is jouw content een verbindingsstuk tussen jouw doelgroep en je bedrijf.

Er zijn veel verschillende platformen waar jij jouw content kan delen

Wij kennen bijvoorbeeld een coffee trainer die meer volgers en leads krijgt via YouTube tutorials dan via haar website. Zo kan het ene kanaal meer impact hebben dan je website en of andere kanalen. Kies dus het juiste kanaal en het juiste doel.

3. Weet hoe content jouw doelgroep gaat raken

Nadat je hebt gekozen op welk platform je jouw content gaat delen moet je er ook voor gaan zorgen dat de content de doelgroep raakt. Als je iemand niet weet te raken met de content zal deze persoon ook geen zaken met je doen. Wees daarom uniek en vooral jezelf. 

Content die raakt wordt het beste ontwikkeld door een tekstschrijver. Een goed tekst-/video script kan, net zoals een zoekwoorden analyse, alleen ontwikkeld worden door iemand die deze vaardigheden bezit:

Wil jij sparren met een digitaal strateeg over tekstschrijven?

4. Weet hoe je slim content gaat produceren

Content maken wordt vaak gezien als iets creatiefs, wat gewoon even gedaan moet worden. Helaas monden dit soort intenties vaak uit in een fiasco. De intentie wordt gezet om 200 landingspagina’s te ontwikkelen en na 10 pagina’s is iemand er wel klaar mee en zijn andere zaken in het bedrijf belangrijker geworden.

Er zijn ook manieren om content productie leuk te maken. Een goed voorbeeld is een advocatenkantoor in Utrecht. Dit kantoor heeft er gewoonte van weten te maken dat na iedere “zaak” die behandeld is, er een kort verslagje op de website wordt gemaakt met bevindingen, ervaringen en aanbevelingen. Door 5 jaar lang dit te doen is de website een archief geworden van meer dan 500 artikelen.

Hierdoor is deze website de best gevonden advocaat van Utrecht is.

Je ziet dus dat het slim integreren van content productie in de dagelijkse werkzaamheden er toe kan leiden dat je onwijs onderscheidend bent ten opzichte van je concurrenten.

Een ander leuk voorbeeld is onze eigen manier. Wij willen graag in contact komen met experts. Wij merkte dat wij onwijs veel plezier hebben in het maken van podcasts met andere experts. Een aantal voordelen van het starten van een podcast en faciliteren van andere podcasts:

  • We ontmoeten experts
  • Experts komen naar ons toe
  • Er wordt inspirerende content ontwikkeld
  • Tekst schrijvers hoeven enkel te copyrighten op de onderwerpen
  • Ik zelf leer elke podcast weer wat nieuws bij
  • Mensen die een podcast bij ons doen willen ook graag bij ons kopen

Kortom onze podcast begon als grap maar resulteerde in meer verkopen, meer focus en goede content! 

De crux hiervan is dat het slim inzetten van contentproductie en content productie onderdeel maken van de dagelijkse werkzaamheden.

Zo heb je binnen no time een killer zoekmachine positie.

90% van de online aankopen begint bij Google

Google is onmisbaar in het aankoopproces van klanten. Of het nu gaat om het oplossen van problemen, vinden van experts of zoeken van tutorials: Google is hét  portaal om zelfstandig je problemen op te lossen.

Een goede zoekmachine positie is dan ook een must voor vele bedrijven. Ik moet altijd lachen als organisaties geen inzet doen op zoekmachineoptimalisatie maar wel landelijke campagnes doen. Zo heb ik ooit meegemaakt dat Terres des Hommes niet online vertegenwoordigd was op kindermisbruik, maar alleen de term kinderuitbuiting wilde gebruiken. Elke keer als ze een branding campagne deden zag ik een piek in het aantal mensen dat naar kindermisbruik zocht alleen hierop was Terres Des Hommes niet vindbaar.

De inzichten van SEO voor management

Een aantal succesjes

Als je een goede SEO strategie hebt dan ben je na een tijdje niet meer weg te denken uit de zoekmachine. Wij hebben al veel bedrijven geholpen om tot deze positie te komen.

Toekomst van SEO

In de wereld van SEO is er altijd ontwikkeling. Maar, waar kunnen we ons op voorbereiden zodat we ook in de toekomst goed kunnen scoren op de verschillende zoekmachines? 

Wat we in de toekomst gaan zien is bijvoorbeeld de integratie van Schema. Met Schema wordt de data op de website gestructureerd en gedefinieerd voor de zoekmachine. Door deze versimpeling wordt het voor de zoekmachines makkelijker om je website te doorzoeken en jou beter te laten ranken. Partijen zoals Yoast SEO en Rank Math zijn hier al volop mee bezig. 

  • De positie van je website in Google verbeterd 
  • Zoekmachines helpt informatie sneller te verwerken

Nog een groot onderwerp voor de toekomst is AI (Artificial Intelligence). En dan richten we nu voornamelijk op tekstontwikkeling via AI. Je hebt nu al een aantal programma’s waar AI teksten ontwikkelt. Op dit moment werken deze nog niet optimaal, maar wij verwachten dat deze functionaliteit binnen een paar jaar sterk verbeterd. 

Maar is dat nou goed voor de SEO? Wij denken juist van niet. En dat om de simpele reden dat Google gaat kijken naar content die langer bestaat, en dus niet AI geschreven is, beter zal presteren. En ook omdat handmatig geschreven content emotie opbrengt, een persoonlijke touch heeft en de gebruiker helpt.

We gaan ook een enorme toename in videocontent zien. Op dit moment gebeurd het al en is YouTube eigenlijk al een belangrijkere bron dan Google. Op YouTube worden veel zoekopdrachten gedaan en hier wil je als bedrijf dus ook goed vindbaar zijn. Hoe eerder je hiermee begint, hoe beter.

Krijg een perfecte website

Al 10 jaar ervaring met het maken van de perfecte website. Zowel op gebied van 

Design als Strategie

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)