
In een serie van blogs geven we inzicht hoe diverse social media kanalen meer online verkeer kunnen genereren. Het eerste blog ging in op de LinkedIn Pulse functie van LinkedIn. Dit keer vertellen we je alles over de conversie mogelijkheden van Instagram.
Instagram is een social media kanaal waar je je niet zo snel laat verleiden om van weg te klikken. Het platform wordt daarom ook wel een ‘final destination-kanaal’ genoemd. Dit zijn mobiele apps met een unieke user experience en verhalen die het beste te volgen en beleven zijn op het social media kanaal zelf. Instagram leent zich hierdoor perfect voor branding en eventueel het opbouwen van een community, maar veel bedrijven willen er meer uithalen dan dat. Het genereren van leads kan door de geringe mogelijkheden van Instagram voor het plaatsen van links onmogelijk lijken maar niets is minder waar.
Op ‘gewone’ Instagram-accounts is het enkel mogelijk om een link in de profieltekst te plaatsen. Omdat Instagram het meest gebruikt wordt via de app moet de link leiden naar een mobiele landingspagina. Naast de link in de profieltekst is het mogelijk om, middels advertenties, een call-to-action button bij foto’s te plaatsen. Denk hierbij aan ‘shop nu’ of ‘meer lezen’. Gezien dit het verdienmodel van Facebook (en dus ook Instagram) is, houdt het voor het platform zelf hier op. Nu is het natuurlijk mogelijk om een e-mailformulier als link te gebruiken en mensen in je profieltekst te overtuigen om zich in te schrijven, maar er zijn ondertussen een hoop shop-toepassingen en aanbieders van tussenpagina’s op de markt waardoor sales en leads via Instagram zonder advertenties gemakkelijker mogelijk zijn geworden.
Wanneer je gebruik wilt maken van een tussenpagina is het allereerst van belang dat je een mobiele landingspagina voor je Instagram account verzorgt. Dit is een pagina waar je Instagramfoto’s verzamelt worden mét links naar de juiste pagina’s op je site en meer informatie. Aan de landingspagina kun je naast ‘verkoop-links’ gemakkelijk een e-mailformulier koppelen voor het verzamelen van gegevens van je klanten.
Er zijn een aantal manieren om verkoop via Instagram middels tools mogelijk te maken:
Bovenstaande voorbeelden zijn voornamelijk gericht op het verkopen van producten maar uiteraard lenen deze mogelijkheden om Instagram ‘shoppable’ te maken zich ook voor diensten en zelfs blogs.
Het genereren van leads en conversie op Instagram is alles behalve onmogelijk. Sterker nog, er zijn een hoop succesverhalen van merken die een geld verdienen door het verkopen van producten via het platform. Dit gebeurt meestal met een zogenaamde mobiele landingspagina die exact hetzelfde is ingedeeld als je Instagram account, maar dit keer mét links naar website pagina’s en/of meer informatie. Een tal aan tools maakt het mogelijk om verkoop via Instagram mogelijk te maken. Voorbeelden hiervan zijn: Like2buy (lookbook), Dash Hudson (lookbook), Soldsie (comment-selling) en Stylepick (lookbook mét ROI). Welke tool het beste is om in te zetten voor jouw bedrijf hangt af van de producten die je koopt en de manier van een ‘shoppable’ Instagram die jij fijn vindt.