
Over wat er online over je merk wordt gezegd heb je weinig controle. Waar je wel controle over hebt is hoe je merk online overkomt. Bedrijven maken dan ook maar wat graag gebruik van sociale media om hun merk/ product een gezicht te geven. En de blogs? Die staan op hun beurt weer vol met tips over het versterken van je merk via social media.
Nu schrijven bronnen als Businessdaily en Frankwatching al over het feit dat sterke merken op social media actief content creëren en de verbinding leggen met de klant door actief met deze (in twee richtingen) te communiceren. Kortom: wie sterk wil zijn op sociale media moet ook sociaal zijn en veel content creëren. Laatstgenoemde kan ingewikkeld zijn en kost voornamelijk veel tijd. We zette daarom, naast de tips voor een sterk, sociaal merk, ook tips voor handige tools op een rijtje. Dat maakt het posten op de verschillende platformen net wat overzichtelijker.
1. Ga na op welk kanaal jouw doelgroep te bereiken is
Op ieder kanaal is een andere doelgroep actief. Is je bedrijf bijvoorbeeld gefocust op jongeren? Maak dan gebruik van Instagram, Snapchat of YouTube. Is jouw merk gefocust op vrouwen van rond de dertig jaar? Wees dan actief op Facebook en Pinterest.
2. Wees sociaal en wees uniek
Wie social media succesvol wil inzetten moet zich ook daadwerkelijk sociaal gedragen. Dat houdt in dat je continue communicatie met je doelgroep moet trachten te behalen. Dit bereik je door middel van content creatie die zowel uniek is als aansluit op de behoeften van je doelgroep. Richt je via social media dus niet op het maken van reclame voor je merk; gebruikers zien dit als vervuiling van hun tijdlijn.
3. Blijf op de hoogte van social media ontwikkelingen
Sociale media staat bekend om haar, in rap tempo, veranderende omgeving. Wil je relevant blijven? Zorg dan dat je op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen. Heeft Facebook nieuwe, succesvolle, tools? Of zijn er nieuwe functies op LinkedIn wat leads genereren makkelijker maakt? Zet deze in! Je merk zal snel in relevantie verliezen (op sociale media) wanneer je blijft hangen in trucjes die de doelgroep niet meer aanspreekt.
4. Creëer unieke content en wees niet saai
Niemand zal naar je luisteren wanneer je doet wat anderen doen of een cliché manier van posten gebruikt.
Wanneer we het hebben over monitoren zijn, naast Loomly, tools als Coosto handig om te gebruiken. Hierbij wordt informatie over bepaalde keywords, zoals je merk, product, dienst, concurrentie of bedrijfstak, verzamelt. De tool is handig uit te lezen en zeer gebruiksvriendelijk. Daarnaast gaat de tool al zeker vijf jaar mee, waardoor deze goed is geoptimaliseerd op gebruiksvriendelijkheid.