
Content, het is overal. Op social media, op websites en op posters. Alles is content en al deze informatie zegt iets over jouw bedrijf. Content laat als het ware de identiteit van jouw bedrijf zien. Content kan een grote invloed hebben op jouw (potentiële) klanten, en jij kan die invloed sturen. Daarom leren we jou vandaag iets over contentcreatie en neuromarketing.
Maar wat is neuromarketing? Dit is een combinatie tussen de neurowetenschappen en marketing. In feite laat dit dus zien wat voor invloed marketing heeft op de hersenen, en vice versa. Hoe kan je dan neuromarketing inzetten voor jouw bedrijf?
Dagelijks verwerken onze hersenen veel informatie, eigenlijk onbewust. Wist je dat 95% van onze gedachten en de dingen die we doen automatisch gebeuren? Maar 5% van onze gedachten ervaren we bewust. Aan de hand van framing kan je informatie op een manier brengen die het publiek beïnvloedt. Je laat bijvoorbeeld sommige informatie weg, en benadrukt andere informatie. Zo 'frame' je de informatie voor je publiek. Bij jouw teksten en content krijgt men een plaatje in hun hoofd. Ze linken dit plaatje aan bepaalde gevoelens, associaties. Jouw doel is om dingen positief te framen, zodat er bij jouw publiek een onbewuste positieve reactie in het onbewuste gedeelte van hun hersenen wordt gevormd.
Cialdini, oud-hoogleraar psychologie en marketing, doet onderzoek naar hoe je andere mensen beïnvloedt. Vanuit zijn onderzoeken onderscheidt hij zeven beïnvloedingsprincipes. Als je aan de slag gaat met contentcreatie is het verstandig om hier rekening mee te houden, omdat je op deze manier inzicht krijgt in hoe je men kan overtuigen.
Als we verder kijken naar de neurowetenschappen, zien we dat de hersenen bestaan uit een linker en rechter hersenhelft. Elke helft van het brein heeft weer andere functies. Bij contentcreatie is het tactisch om beide hersenhelften te activeren. Op deze manier krijg je meer aandacht van het publiek. Hoe doe je dit? Het is belangrijk om tekst en beelden zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Je wilt voorkomen dat er een conflict optreedt tussen de linker- en de rechterhersenhelft. Dit belemmert het maken van een snelle beslissing, de aankoop doen ja of nee.
Als je begint met contentcreatie is het erg belangrijk om een bepaald doel voor ogen te hebben. Jouw doel is waarschijnlijk meer conversie, maar wat is het doel dat je voor ogen hebt bij je publiek? Wil je dat ze geëmotioneerd, overtuigd of geïnteresseerd zijn? Speel in op de emoties. Dit kan je doen door rekening te houden met bepaalde associaties die vasthangen aan emoties binnen de maatschappij. Kies welke emotie jij teweeg wilt brengen bij je publiek, en speel hierop in bij de contentcreatie.
Wil jij online groeien, maar weet je niet goed hoe? Neem dan nu contact met ons op en ontdek hoe wij jou online kunnen laten groeien!