In de maandelijkse video- en blogreeks ‘tip van de maand’ geven we tips over belangrijke zaken en ontwikkelingen binnen online marketing. Zo blijf jij up-to-date en kun jij, gewapend met kennis, de concurrentie voorblijven. Deze maand behandelen we een vraag die we vaak van klanten krijgen: Is SEO anno 2018, met alle ontwikkelingen op het gebied van marketing automation en zoekmachines, nog wel interessant?
Belangrijk om te weten is dat verkeer wel degelijk verschuift. Zo zien we dat, nu veel mensen actief zijn op social media, het belangrijk is om aanwezig te zijn op de sociale platforms. Deze kanalen zijn tegenwoordig zo geïntegreerd in het dagelijks leven van mensen, dat klanten en bezoekers ook verwachten jouw bedrijf te kunnen vinden via social media. Afhankelijk van jouw branche, dienst of product kun je beoordelen welke platforms relevant zijn voor jou. Wees aanwezig, wees actief en wees betrokken bij je klant!
Als het gaat om het verkopen van diensten of producten, zien we echter dat zoekopdrachten erg veel opleveren. Mensen gebruiken de zoekmachine om te oriënteren welke producten ze moeten kopen en om te kijken of er meer informatie over die dienst of dat product beschikbaar is. En, wat heb je nodig om vindbaar te worden in de zoekmachine? Juist: SEO is dus nog wel degelijk interessant voor bedrijven.
Bij zoekmachine optimalisatie deel jij je website in op z’n manier dat deze vindbaar wordt voor de zoekmachines. Door slim aan de slag te gaan hiermee, kom je steeds een stapje hoger in de rankings, wat langzaam maar zeker kan zorgen voor honderden of duizenden nieuwe bezoekers. Hier komen echter wel veel factoren bij kijken, zoals de juiste content, de juiste looks en de juiste woorden. Simpel gezegd komt het neer op de volgende punten:
Maak je website teksten SEO – door zoekwoorden te verwerken in de tekst – en schrijf blogs. Hoe meer content, hoe beter jij gevonden zal worden. Let wel: Google is niet dom. Wil jij een hogere ranking, zul je zowel de kwantiteit als de kwaliteit van je content omhoog moeten krikken.
Omdat YouTube van Google is, helpen YouTube video’s op jouw website, je vindbaarheid voor Google vergroten. Dit maakt het belangrijk om video’s in je website toe te voegen. Daarnaast werken video’s ook goed op social media. Win-win situatie dus!
De pagina indeling is uiterst belangrijk voor een volledige ‘SEO-proof’ webpagina. Onmisbaar in elke pagina zijn: paginatitels, koppen, meta-descriptions en een website analyse en website check. Laatstgenoemde is belangrijk voor een consistente groei.
Al met al lijkt me het antwoord duidelijk. Ook anno 2018 is het belangrijk om te zorgen voor een hoge ranking. Een hoge positie kan zorgen voor een grotere bekendheid, een grotere conversie, meer bezoekers en een groei in inkomsten. En zeg nou zelf, wie wilt dat nou niet?!