Tegenwoordig hangt een groot deel van je bezoekersaantallen af van hoe hoog je scoort (‘rankt’) in Google. Mensen zijn namelijk gewend om bijna alles via de zoekmachine te doen. Om hoger in de ranking te komen, moet je content voldoen aan een aantal eisen die Google stelt. Dit staat ook wel bekend onder ‘zoekmachineoptimalisatie’ of ‘SEO’.
Google verandert jaarlijks wel honderden kleine dingen aan de eisen die ze stellen aan websites. Het is belangrijk met deze veranderingen mee te gaan, of ze voor te zijn om ervoor te zorgen dat je website niet zakt in de ranking. Lees hieronder verder hoe je Google updates kunt volgen en bijhouden.
Om de updates te volgen is het eerst belangrijk om te begrijpen waarom Google deze updates uitvoert. In de eerste plaats is en blijft Google een service. Het doel van deze service is om de gebruikers de beste zoekresultaten te leveren op basis van waar ze naar op zoek zijn. Dit doen ze door middel van een ontworpen ‘algoritme’, een ingewikkelde formule waarmee ze websites beoordelen of het hoogwaardige zoekresultaten zijn voor de gebruiker. Dit algoritme wordt bijna dagelijks op kleine schaal aangepast. Grote updates vinden minder vaak plaats.
Met de updates van voorgaande jaren kunnen we de volgende vaste ‘regels’ vaststellen:
Het is aanlokkelijk om goede content van andere websites af te halen en deze op je eigen site te plaatsen. Dan heb je inderdaad content van hoge kwaliteit. Maar Google is slim en ziet dat deze tekst niet uniek is dus zal het gewenste resultaat nog steeds uitblijven. Vraag jezelf bij het schrijven van je eigen, unieke content af ‘wat hebben mijn bezoekers hieraan’?
Als je website traag is, installeer dan caching plugins of kijk na of je zware plugins gebruikt die misschien weg kunnen. Google wil het beste van het beste bovenaan zetten en als je pagina traag is, zullen ze je website minder op waarde schatten.
Social media links tellen zeker ook mee voor de ranking van je website. Daarnaast is het een win-win situatie: door aanwezig te zijn op platforms zoals Facebook, Twitter of LinkedIn sta je dichter in verbinding met je doelgroep en als zij links naar jouw website plaatsen zullen de bezoekersaantallen stijgen.
We weten allemaal dat het belangrijk is dat je content zogehete ‘zoekwoorden’ bevat. Dit zijn woorden over het onderwerp van de content waar mensen naar zoeken. Maar het is niet aan te raden je artikelen en pagina’s helemaal vol te stoppen met deze zoektermen: Google kijkt ook naar of de content op je website natuurlijk aanvoelt en of de informatie fijn overkomt voor de lezer.
Om te begrijpen waarom Google updates uitvoert en hoe ze dat bepalen is het goed om te begrijpen hoe het bedrijfsleven reageert op de updates van Google. Een voorbeeld hiervan gaat over de hierboven beschreven zoektermen, waarbij mensen na de update van het gebruiken van zoektermen hun teksten vol gingen stoppen met deze woorden, waarna Google reageerde door het algoritme aan te passen naar natuurlijke teksten.
In een ander voorbeeld heeft Google met een update eens besloten dat het belangrijk is als andere websites linken naar website A. Vervolgens gingen mensen massaal naar elkaar linken waardoor deze functie in het algoritme minder waarde kreeg, en is het algoritme geupdate om ‘neppe’ links en onlogische links niet alleen weg te halen maar ook ‘te straffen’.
Google maakt zijn veranderingen bekend in updates en is transparant over de ontwikkelingen. Dit is namelijk een win-win situatie: Google krijgt niet alleen altijd de beste zoekresultaten, websites worden ook gedwongen om betere websites en content te maken waardoor de algehele kwaliteit omhooggestuwd wordt.
Zorg dat je af en toe checkt wat de updates zijn en pas je website hierop aan. Maak je geen zorgen, dit zijn vaak geen hele grote veranderingen. Bedenk daarnaast dat je altijd met hoge kwaliteit inspeelt op de updates van Google. Zoals te lezen bij de voorbeelden hierboven kun je Google niet te slim af zijn, of in ieder geval niet voor een lange periode.
Hulp nodig bij het optimaliseren van je websiteteksten of technische verbeteringen van je website?
Klik op de onderstaande button.