Het gebruik van Instagram (story) en Snapchat

Het gebruik van Instagram (story) en Snapchat

Snapchat, een van de grondleggers van de ‘story’ functie. Dit houdt in dat je voor een korte tijd een foto of video met iemand kan delen. Tegenwoordig is Snapchat ook erg populair met chatten, AI en nog veel meer. De app is erg populair en andere bekende apps, zoals Instagram, hebben verschillende functies van de app overgenomen. Een slimme zet, want de meerwaarde van Snapchat daalde voor een flink aantal mensen. Niet Snapchat, maar de nieuwe manier van content bekijken (story functie) is wat de jongeren zo aantrekkelijk vinden. Dit is dan ook een optie die erg effectief is om jouw doelgroep te bereiken.

Hoe je jouw tijdlijn en story gebruikt voor jouw bedrijf

Instagram heeft een algoritme waarmee je de meest relevante foto als eerste ziet. Dit doen ze aan de hand van jouw gegevens. Instagram ziet wat je liked, naar wie je berichten stuurt en op welke berichten je reageert. Op basis hiervan bepalen ze de meest relevante content voor jou.

Voor jouw bedrijf is dit juist lastig. Organische zichtbaarheid bij jouw doelgroep is hierdoor extreem lastig om te bereiken. Adverteren op Instagram is daarom essentieel. Hiermee zorg je ervoor dat je bedrijf wordt uitgelicht en krijg je meer volgers en (naams)bekendheid. Daarnaast is het gebruik van de story ook erg handig, omdat je zo in plaats van losse content alles achter elkaar kan zetten. Ook kan je de belangrijkste foto uit je story delen op de tijdlijn. Door het delen van een highlight uit je story trek je de aandacht van de volgers en heb je meer kans dat ze je verhaal ook gaan kijken. Dit maakt het enorm makkelijk om zichtbaar te zijn voor jouw doelgroep, je kan dezelfde content op meerdere manieren gebruiken.

Wat je allemaal kunt doen met een story

Met de story kun je met jouw bedrijf jouw doelgroep heel makkelijk een kijkje geven achter de schermen. Hiermee creëer je een persoonlijke band en kun je een emotionele connectie aangaan. Deze emotionele connectie is erg belangrijk voor de effectiviteit van jouw marketing. Geef bijvoorbeeld een rondleiding door jouw pand of kantoor.

Een story is ook erg bruikbaar om je doelgroep een sneak preview geven. Dit doe je door een klein stukje te laten zien of horen van het aankomende project. Dit zorgt ervoor dat jouw doelgroep interesse krijgt en ze nieuwsgierig worden. Als je je doelgroep nieuwsgierig houdt, blijven ze je volgen en delen ze dit met andere personen. Pas wel op dat je jouw doelgroep niet te lang in spanning houdt. Als je ze te lang in spanning houdt, heb je kans dat ze afhaken.

Het maken van take overs zijn ook erg leuk en gemakkelijk om op je story te zetten. Een take over vindt jouw doelgroep leuk om naar te kijken, omdat je elke dag een andere host hebt. Hierdoor horen ze elke keer andere verhalen en ontstaan er meerdere emotionele connecties met verschillende personen.

Interactie met jouw doelgroep is waar een story ook voor zorgt. Jouw doelgroep kan bijvoorbeeld naar aanleiding van de story op één bepaald bericht reageren. Een voorbeeld om meer in contact te komen is een Q&A doen.

1. Maak leuke content

Als je zorgt dat je oprecht plezier hebt in het maken van je content. Dit komt over op jouw doelgroep en zorgt voor een emotionele connectie.

2. Maak je story niet te lang

Maak jouw story gemiddeld 5 seconden. Als het langer duurt, kan jouw doelgroep zich vervelen en klikken ze door.

3. Wees origineel

Mensen willen variatie zien. Als je alleen maar hetzelfde doet en vaak in herhaling valt haakt jouw doelgroep af.

4. Maak jezelf kenbaar en promoot jezelf

Als je jezelf kenbaar maakt bij je doelgroep heb je grotere kans dat ze je gaan volgen. Op Snapchat bijvoorbeeld kan je jezelf makkelijk vindbaar maken door je snapcode te delen op een ander Social media platform. Op die manier hoeven ze dan alleen maar je snapcode te scannen en op toevoegen te tikken. Zorg er ook voor dat de bezoekers je overal kunnen vinden. Op die manier krijg je meer volgers.

5. Voeg een plaats filter toe aan je foto’s of video’s

Jouw doelgroep vindt het leuk als je een foto deelt met het filter van de plaats waar je bent. Dat geeft namelijk aan dat je als bedrijf gevonden wilt en kan worden.

Kortom, het gebruik van een story is heel belangrijk en effectief voor jouw bedrijf. Ga daarom zelf aan de slag met de bovenstaande tips!

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail