Framing in tekstontwikkeling

Framing in tekstontwikkeling

voorbeeld:
Een reep ”Eat Natural” heeft op het oog een biologische uitstraling, welke volgens de verpakking ook vol zit met noten en fruit. Maar wist jij dat zo’n reep voor ongeveer 30% uit suiker bestaat. Het staat wel degelijk op de reep beschreven, maar toch letten wij hier niet op.

Producenten maken hier listig gebruik van. Ze realiseren zich dat het niet gaat om wat je zegt, maar vooral hoe je de boodschap overbrengt.

Een tekstontwikkelaar kan dezelfde kennis toepassen in zijn of haar vakgebied. Zo is het verstandig om producteigenschappen vanuit een positieve invalshoek te beschrijven (bijv. de biefstuk is voor 75% mager in de plaats van 25% vet). Onderzoek (.Wu & Cheng, 2011) toont aan dat online consumenten op die manier eerder geneigd zijn tot het kopen van het desbetreffende product. Concurrerende producten kunnen echter beter vanuit een negatieve invalshoek beschreven worden.

Waar je op moet letten bij framing

Het framing effect werkt niet altijd. Zo speelt het kennisniveau van de doelgroep een belangrijke rol. Een voedingsdeskundige zal eerder naar feiten kijken, oftewel de ingrediënten, dan uitgaan van de verpakking. Wanneer mensen veel kennis hebben van het desbetreffende product zal framing niet het gewenste effect opleveren. Bij het ontwikkelen van een tekst dient de ontwikkelaar hier rekening mee te houden.

Referentie

Wu, C., & Cheng, F. (2011). The joint effect of framing and anchoring on internet buyers’ decision-making. Electronic commerce research and applications, 10, pp. 358-368

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail