Growth hacking is een term die alweer een aantal jaar mee gaat. Waar men eerst nog vraagtekens had over de levensduur van deze ‘hype’, is het ondertussen duidelijk dat het hier gaat over een marketing tactiek die alles behalve een eendagsvlieg is. Tijd om alle facts van Growth hacking op een rijtje te zetten.
Hoewel de naam anders doet denken gaat growth hacking niet persé over het ‘hacken’ van diensten om je bedrijf te laten groeien. Meer heeft het te maken met een bepaalde mindset of serie aan skills die gecombineerd dienen te worden. Growth hacking kan dan ook beter worden beschreven als ‘een proces van het verwerven en ‘engagen’ (innemen, aanspreken) van gebruikers door het combineren van traditionele marketing en analytische vaardigheden met product development vaardigheden’. Hierbij is het belangrijk dat er wordt gefocust op het begrijpen van je gebruikers en de manier waarop deze je product ontdekken en omarmen. Als je weet wanneer en waarom iemand een vaste gebruiker van je dienst of product wordt, kun je de omstandigheden van je product, dienst, website etc. hierop aanpassen. Door dit proces constant te optimaliseren komen meer (potentiële) klanten in aanraking met je product en zullen deze sneller overgaan tot een aankoop of een vaste gebruiker van je product of dienst.
Het begrijpen en leren van je data is dus super belangrijk om nieuwe gebruikers aan te trekken en vast te houden. Bij Growth Hacking wordt vaak gebruik gemaakt van OPN’s: Other People’s Network’s (andermans netwerken) om te groeien. Airbnb maakte bijvoorbeeld slim gebruik van Craiglist en Udemy van YouTube als effectief acquisitiekanaal.
Growth hacking houdt het volgende in:
Volgens auteur en marketeer Neil Patel bestaat dit team uit de volgende functies:
– De chief growth officer (Coach en facilitator, wordt afgerekend op de financiële resultaten)
– De Quant (statisticus die wiskundige en tsatische methodieken gebruikt om resultaten te analyseren en financiële risico’s en risicomanagement problemen oplost)
– De designer beschikt over een hoog empathisch vermogen en sterk conversie gedreven is
– De Hacker: een programmeur die uiteenlopende handelingen kan automatiseren zodat de marketeer zijn activiteiten schaalbaar kan maken. Daarnaast moet hij snel aanpassingen kunnen doen aan websites, processen en conversie funnels.
– De channel gurus: Hebben tactische en strategische kennis van betaalde (adwords, facebook ads, regargetting etc.) en organische kanalen (social, SEO en inbound marketing)
Growth hacking is een proces van snel op elkaar volgende experimenten die een scala van marketing kanalen gebruikt om de meest effectieve manier te vinden om bedrijven te laten groeien. Dit wordt vaak uitgevoerd door een team die traditionele marketing en analytische vaardigheden combineert met product development.