Ambassadeur zijn uw ideale volgers, mensen die dermate fan zijn van uw producten of diensten dat ze u vrijwillig aan hun netwerk aanbevelen. Een ambassadeur is in feite de beste verkoper die u zich kan wensen! Een ambassadeur heeft geen commerciële belang, waardoor hij eerlijk en authentiek over uw producten praat.
Hoe vaak doet u zaken met iemand die door een kennis of vriend is aanbevolen?
Ambassadeurs kunnen dus veel voor uw organisatie betekenen. Maar hoe creëert u nu een ambassadeur? Een volger wordt niet zomaar een ambassadeur. In de online wereld is onderstaande werkwijze, bestaande uit 5 stappen, in elk geval zeer effectief.
Onderzoek wie u als ambassadeur wilt hebben. Een goede ambassadeur is iemand die omgaat met beslissingsbevoegden in uw branche. Hiervoor hoeft een ambassadeur zelf niet direct raakvlakken te hebben met uw branche.
Een voorbeeld:
Stel uw doelgroep is startende ondernemers in Utrecht. Elke startende ondernemer zal zich op een gegeven moment inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Waarschijnlijk zullen ondernemers uit de regio Utrecht hiervoor naar de Kamer van Koophandel in Utrecht gaan. De Kamer van Koophandel in Utrecht is in deze situatie de ideale plaats om ambassadeurs van uw bedrijf te creëren.
Onderzoek op welke manier u potentiële ambassadeurs kunt bereiken. In het voorbeeld van de Kamer van Koophandel kunt u gebruik maken van Linkedin om te achterhalen wie er werkzaam is en welke functies zij bekleden, Vervolgens kunt u met Linkedin zien in welke groepen uw potentiële ambassadeurs actief zijn. Breng dit van een aantal potentiële ambassadeurs in kaart. Zo krijgt u een goed beeld van interessante groepen om uw ambassadeurs te bereiken.
In deze stap is het belangrijk dat u de ambassadeur centraal gaat stellen. Bedenk een vraag die uw ambassadeur vanuit zijn of haar interesse gebied zal aanspreken. Uit bovenstaande groepen is af te leiden dat dat deze potentiële ambassadeur actief is in linkedin groepen die veel met starters te maken hebben zoals Open Coffee Amsterdam en Open Coffee Houten. Bedenk een vraag die nuttig is voor uw doelgroep en voor uw ambassadeur. in dit voorbeeld zou de vraag kunnen zijn:
Wat is de meest gemaakte fout van startende ondernemers?
Deel deze vraag vervolgens in de groepen waar uw potentiële ambassadeurs aanwezig zijn.
Hopelijk reageert er minstens één potentiële ambassadeur op uw vraag. Neem contact op met deze potentiële ambassadeurs. Stuur de potentiële ambassadeur via Linkedin een persoonlijk bericht of vraag of deze met u wilt Linken. Leg bijvoorbeeld uit dat u een artikel wilt schrijven om starters te behoeden voor veel gemaakte fouten en dat u graag een keer met deze persoon zou willen afspreken, Skypen, bellen of mailen.
Vraag aan uw potentiële ambassadeur of u zijn mening en ervaring mag delen in een blog post en of hij of zij mee wil werken aan deze blog post. Het zal u verbazen, maar 9 van de 10 keer beantwoord iemand deze vraag met ja. Deel vervolgens het artikel via de Sociale Media en zet uw potentiële ambassadeur in het positief daglicht.Naar alle waarschijnlijkheid heeft u hiermee een ambassadeur van uw bedrijf of diensten gecreëerd. De grote truc: u schenkt aandacht aan een individu en stelt zijn of haar mening centraal.