KENNISBANK

Wat zijn Trefwoorden?

 

Trefwoorden/keywords zijn woorden of woordgroepen binnen een website tekst die vervolgens door een zoekmachine bijvoorbeeld Google of Bing worden gescand. Vervolgens worden deze woorden geïndexeerd en in het zoeksysteem als zoek tekst voor een webpagina vermeld.

Het is niet zo dat je webpagina onvindbaar is wanneer je op je webpagina geen zoekwoorden hebt vermeldt. Woorden en woordgroepen in een link die naar je pagina verwijzen kunnen ook door zoekmachines worden opgevat als zoekwoord. Als er een andere website verwijst naar je pagina dan is dit ook een trefwoord.

 

Manipulatie

Zoekmachines hebben een hekel aan manipulatie. Ze hebben bij websites een uitgesproken voorkeur voor eerlijke en oprechte inhoud. Hetzelfde geldt voor referenties van andere websites (als de ene website doorverwijst naar de ander noem je dat een referentie). Het is mogelijk om blogruimte te kopen op grote websites, zodat je referenties krijgt. Het liefst zien zoekmachines echter dat deze referenties, ook wel backlinks genoemd, organisch en spontaan ontstaan. 

 

Andere factoren

Naast trefwoorden onderscheiden we ook nog andere indexeerbare media: afbeeldingen, video’s, audio en documenten. Deze media noemen we trefwoordmedia.

Voor woorden/teksten, afbeeldingen, shopping, video, etc. is het trefwoord een bepalende factor. Het is de manier waarop Google de zoekresultaten laat zien. Trefwoorden zijn een belangrijk deel binnen het bepalen van de positie van de media in de zoekmachine resultaten.

 

Trefwoorden publicatie systeem

Publiek wordt naar je pagina doorverwezen door verschillende kanalen zoals zoekmachines, referenties en social media. Het is daarom handig om een soort trefwoord publicatie systeem te gebruiken. Door gebruik van dit systeem kan er worden geadministreerd welke trefwoord media wanneer en op welke websites zijn geplaatst.

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)